søndag 23. september 2012

Linsegryte.

Hei.

I dag hadde vi linsegryte til middag. Gresk sådan. Oppskriften kommer fra selveste Fedon Lindberg så den er ikke helt gal om man er på lavkarbokjøret heller. I kokeboka mi kalles det linsesuppe og bildet ser sånn ut:


Sånn har jeg aldri fått den til å se ut når den er ferdig. Min blir betraktelig tykkere, og ei heller så delikat rød. Derfor kaller jeg min versjon for linsegryte.

Linser er frøene til en plante i erteblomstfamilien, Lens Culinaris!.  Dette er visstnok en kulturvekst og brukes mye rundt om i verden. De kommer i forskjellige farger, jeg kjenner til grønn og rød og gul og brun. Det finnes en hel kokebok som bare handler om linser og bønner hvis man er veldig interessert. Den heter da kledelig nok Bønner og linser og inneholder over 100 forskjellige oppskrifter.

Jeg bruker aldri linser i matlaging, bortsett fra når jeg lager denne linsegryta. Etter å nå ha søkt på diverse nettsteder etter linser forstår jeg jo at man bør bruke dette langt oftere da det tydeligvis er både sunt og billig! Og så er det jo godt da...

Tilbake til linsegryta mi. Til 6 personer trenger man følgende ingredienser:

  • 500 g brune eller grønne linser
  • 1 l hønsekraft (eventuelt buljongterning)
  • 4 dl frisk eller hermetisk tomat, most
  • 2,5 dl olivenolje
  • 2 stk løk, grovhakket
  • 5 fedd hvitløk, knust
  • 2 ss eddik
  • 0,5 ts sukker
  • salt
  • nymalt pepper
  • 2 stk laurbærblad (kan sløyfes)
  • 0,5 ts tørket oregano (kan sløyfes)
  • 2 ts linfrøolje (kan sløyfes)


  • Du starter med å koke opp hønsekraft. For de som ikke har det stående i kjøleskapet så funker buljong helt fint!


    4 dl hermetisk tomat er akkurat en boks. Den tømmer man oppi buljongen.


    Så tilsetter man olje og eddik og krydder. Jeg fant ut i dag at de nok mener 7,5% eddik og IKKE 35%. Man kan allikevel løse denne tabben med å øse på med mer vann...


    Så har man i laurbærblad og løk.



    Dette skal ha et oppkok før man har oppi linsene. Disse skal være skyllet. Aner ikke hvorfor, men det står i oppskriften så jeg bruker nå  å skylle dem.


    Så skal dette koke. Gjerne 0,5 - 1 time. Jeg koker den til linsene er møre. Det kan være at du må ha i litt mere vann etterhvert, for min erfaring er at dette veldig fort går over fra å være en fin suppe i starten av koketiden til å bli en gryte. Selv om man koker under lokk.

    Når linsene er møre kan vegetarianere bare servere gryta. For oss andre som mener at en dag uten kjøtt er som en dag uten VG så kan man ha oppi kjøttboller. De kan også være veldig greie å bruke som lokkemiddel for å få ungene til å spise. Kjøttboller i tomatsaus kan man nemlig også kalle denne retten!


    Når kjøttbollene er blitt varme er det bare å spise. Jeg bruker å servere med sorte oliven og fetaost på toppen.

    (Hvis noen observante lesere lurer på hvor linfrøoljen har blitt av så har jeg aldri kjøpt linfrøolje av den enkle grunn at jeg ikke har noen andre oppskrifter der det inngår. Men link til en mer systematisk fremgangsmåte en det jeg har skrevet er her)

    Vel bekomme!
     

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar