søndag 21. oktober 2012

Det blir travelt på jobb fremover...

Hei.

I dag blir det mere et sutrete hjertesukk enn komedi her, men det får dere bære over med..

Det er langt fra Oslo til Nordnorge. Det er også en hel verden av ulikheter mellom Oslo og Nordnorge. Etter å ha vært på tariffkonferanse og hørt hva menneskene i de store byene mener om organisering av legetjeneste ligger jeg nå i hardtrening for å i det beste fall få en spaltet personlighet, men helst burde jeg som sauen Dolly klone meg selv noen ganger.



For å i det hele tatt jobbe så bør jeg være spesialist i allmennmedisin. Dette bør blir nok snart et skal så jeg må skynde meg å flytte til Bodø å jobbe et år på sykehus samtidig som jeg jobber her. Siden jeg også er kommuneoverlege bør (som sikkert også blir et skal) jeg også være spesialist i samfunnsmedisin. Jeg reiser allerede opp og ned til Oslo for å få tatt veiledningsgruppe til dette så i samme slengen kan jeg jo bare ta et år der med jobb på statlig nivå. Et alternativ er å være hos fylkeslegen i Bodø samtidig som jeg også er på sykehuset og er her. Det finnes jo hele 21 stillinger i landet på statlig nivå sånn ca så det er jo ikke et nåløye i det hele tatt å få en av dem.. Og så tilslutt må jeg velge for det er rett og slett ikke bra å være kombilege for da blir du ikke bra nok på det ene eller det andre...

Sykehjemmet bør dekkes av en lege som er sykehjemslege 100%. Da er man flinkest og best til å behandle de gamle som bor der. Denne sykehjemslegen bør også ha en sykehjemslegevakt fra fire til ni og være tilgjengelig på telefon på natta, slik at den vanlige legevakta ikke belemres med pasienter fra sykehjem.

Fastlege er jeg jo. Det skal jeg fortsette med. Med den nye fastlegeforskriften skal jeg være mer tilgjengelig også. Alle skal få time med en gang, jeg skal reise i sykebesøk og i møter med NAV, jeg skal svare i telefonen og jeg skal delta i forebyggende arbeid. Helst samtidig. Og så en hel masse mer som jeg ikke skal kjede dere med..

Legevakt. Det er fastlegene som skal være legevaktsleger. Da blir det bra kvalitet. Men i og med at det er så masse som skjer på legevakt så må man ha fri hele neste dag og aldri ha vakt to dager på rad. Jeg vet ikke helt hvor alt skjer, for jeg ligger som regel mest hjemme og sover på legevakt på natta, bortsett fra når det er veldig dårlig vær og jeg må ut med båten. Jeg må uansett stå opp å dra på kontoret og levere vakta fra meg, så fri dagen etter hjelper ikke meg stort. Helgene blir heller ikke et problem med vakt bare et døgn i slengen, det går akkurat opp. Vi er jo tre på kontoret så det blir en dag på hver og aldri frihelg noensinne. Interkommunalt samarbeid er løsningen sier de i de store byene.... Tja sier jeg.

Kommunene skal få senger der pasienter som er for dårlige til å være hjemme, men for friske til å ligge på sykehus kan få ligge. Kommunal akutt døgnenhet. Ved disse sengene må det være en lege hele døgnet. En egen lege i 100% stilling. Og legevaktslegen og sykehjemslegen bør ikke begynne å rote med disse pasientene og fastlegen skal bare legge inn pasientene der. Denne KAD-legen må selvfølgelig også ha vakt slik at han er der når pasientene kommer på natta.

Så skal det være en egen helsestasjonslege. Og en egen skolelege. Det burde være en egen NAV-lege som skrev alle sykemeldingene. Og i disse tider bør man ha en samhandlingslege som samhandler med alle det skal samhandles med.

Alle som ringer til kontoret skal få svar i løpet av to minutter fra nyttår. Dermed har man også behov for en egen telefonlege, for ellers så blir det dårlig tid til å ha pasienter inne til konsultasjon.

Nei, det er ikke lett å se for seg hvordan vi skal få til å møte fremtiden her i lille Gildeskål. De sliter i Oslo. De har ikke nok leger til å dekke alle 100% stillingene sine. Stakkars de sier nå jeg for vi klarer oss helt fint her..

Ellers så driver jeg å planlegger hva jeg skal gjøre for å markere at bloggen min snart runder 10000 treff. Andre blogger har kjempefine "giveaway" som den dere ser her:

Så om dere har en god ide så tas det imot med takk.

2 kommentarer:

  1. Jeg vet! Du kan lage vårrullene dine i en "giveaway" kurv :D

    SvarSlett
  2. Det var lurt for da kan jeg lage et blogginnlegg med oppskriften. Men blir jo litt dumt hvis noen langt borte vinner og de må sendes i posten. Men kan jo ha noe for lokale og noe for de som bor langt unna :)

    SvarSlett