onsdag 19. desember 2012

Kjære mamma..... igjen.....

Mamma!

Klokka seks er litt tidlig å våkne, selv jeg synes det. Men det er jo ikke min feil. Når du ligger der og hoster rett inni øret mitt så er det jo ikke annet å gjøre enn å stå opp. Jeg lurer foresten på om den senga til deg og pappa begynner å krympe? Før var det da god plass til å ligge på tvers med armene rett ut. Nå må jeg ligge å sparke i pappa på den ene siden og dytte til deg med hodet på den andre siden for å få plass. Har dere tenkt på en større en? Sprinkelsenga tenkte jeg foressten at vi kanskje kunne gi bort til noen som trenger den nå som det nærmer seg jul og alt. Det er sikkert noen som har lyst å ligge helt alene oppi der sammen med diverse kosedyr. Ikke forstår jeg det, men har hørt at slike unger finnes.

Siden pappa slett ikke er bedre i den ryggen, heller ikke kan bruke høyre arm og du hoster deg ihjel for tredje hver setning så forsto jeg jo godt at du måtte være hjemme å hoste på meg i dag i stedet for å hoste på alle de pasientene dine. Forøvrig så burde du kanskje finne deg en lege selv med den hosten? Slik at du slipper å vekke meg på natta mener jeg..

Alle dere andre var jo så opptatte med å smøre nistepakke i morges at jeg tenkte at jeg fikk lukke igjen grinda til trappa selv. Akkurat da jeg bøyde meg frem for å hente grinda så kom trappa mot meg i en forferdelig fart. Før jeg visste ordet av det lå jeg i trappesvingen og klamret meg fast i gelenderet med en hand. I tilfelle dere ikke hørte dunkene da den trappa traff meg så hylte jeg så høyt jeg kunne. Akkurat da var du ganske rask, mamma. Tror du tok trappa i to steg jeg.

Men det er jo ikke mye medlidenhet å få. Her har man fått en trapp i hodet, men i stedet for kos, blir man klemt og undersøkt fra topp til tå. Nei, det blødde ikke ut av ørene mine, nei det kom heller ikke cerebrospinalveske ut nesen og nei, hjernen min lå ikke utover trappetrinnene. Jada, jeg hadde en kul i panna og hvis dere var i tvil med de vrælene så var jeg heller ikke bevisstløs. Etter å ha fått disse svarene burde det vanke mer enn "takk og lov det gikk vist bra, lukket ikke du grinda når du kom ned da??"

Etter at Eir og Isa dro på skola og i barnehagen så var det plutselig riktig hyggelig. Frokost!! Den julesylta var veldig god skal jeg si deg, Jeg tror du må lage mer. Siden du og pappa var så opptatt med å prate så fikk jeg stappet i meg all sylta. Det var jo litt dumt at du oppdaget at jeg hadde kastet alle brødbitene på gulvet, men det er jo lov å prøve seg...




Formiddagshvil på din arm og i dobbeltsenga var en høydare. Tre timer på øyet er ikke å forakte. Nå kunne du spart deg for å drive å vekke meg for å se at jeg ikke var komatøs, men ellers så var det riktig fint.

Rydding i hyller er en aktivitet jeg kan like. Nå forstår jeg ikke hvorfor du må rote til de hyllene jeg allerede har ryddet, men det får stå på din regning. Heller forstår jeg ikke hvorfor man skal plassere ting så høyt at man bare er nødt til å klatre opp på stoler for å nå dem.

Rundt tre der ble jeg påkledd og regnet med at det ville vanke en ny dupp, denne gangen i vogna... Jeg trenger jo å sove to ganger på dagen, mamma, har du glemt det? Hente pakker på posten, hente Isa i barnehage, hente Eir på skole, kjøpe juletre og kjøpe pizza for å ta med hjem til middag er ikke min oppskrift på en fredelig ettermiddagshvil!

Pizza er jo rasende godt da. Særlig sånn med løk og kylling og ananas og mais.. Ikke sånn kjedelig med ost og skinke som Eir og Isa liker.

Ettermiddagen gikk på et vis. Jeg og bestemor koste oss i stua mens du pyntet pepperkaker sammen med Eir og Isa. Jeg vet jo hvor kip du er på kaker så jeg benyttet meg av at bestemor ikke får se meg på over en uke og snek til meg litt kake der... Tror neppe du merket det i det hele tatt. Er jo ikke sånn at jeg står å vifter med den kakebiten heller. Så dum er jeg jo ikke..

Julekongen er spennende, jeg forstår jo det, men jeg tror det ville vært en ide å heller lagt meg før jeg ble helt overtrøtt. Greit nok, jeg spiste en tallerken grøt og satt det siste kvarteret og gnog på en vaskeklut for å få tiden til å gå.

For å vise at 1: små unger ikke blir enkle å legge når de er overtrøtte, og 2: den sprinkelsenga skal vi som sagt gi bort til jul, måtte jeg jo stå der i senga å rope til du forsto at jeg måtte sovne på armen din i din seng... Og hvor dum er du? Legge meg bort i den sprinkelsenga etter at jeg er sovna? Jeg måtte jo stå der å rope på nytt igjen da... Og på nytt igjen... og på nytt igjen...... Men sånn erstatning.. det blir man forferdelig trøtt av du........ til og med i sprinkelseng blir man trøtt av dezzzzzzzzzzzzzzzz

Yme Sirius, din sønn

6 kommentarer:

  1. Haha, nydelig skrevet nok en gang :)

    Han er jo så herlig. Håper dere blir friske snart, kjenner at jeg gleder meg veldig til å ha frøkna i magen i sengen vår ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nyfødte er jo veldig kos å ha inntil seg.. Det er når de begynner å ta hele senga det blir et problem..

      Slett
  2. Trapper er no' træl... Vi bodde i andre etasje før, mens de to minste var bleiebarn. Måtte lære dem å "gå" trapp før de kunne å gå på ordentlig. Lære å åle i trapp, er vel mer korrekt. Gikk ganske bra synes jeg; Kun to blålepper, ei blå skinke og fire kuler på tre år...
    Fint innlegg av veslesjefen!

    SvarSlett
  3. Innom en snartur for å ønske deg og dine ei god jul,
    håper morgendagen blir alt dere ønsker.
    Varm klem:)

    SvarSlett