onsdag 26. desember 2012

Ymes jul..

Kjære hvem som helst egentlig..

Tydeligvis så foregår det noe som heter jul for tiden. Fryktelig strevsomt spør dere meg. Natt til det som heter julaften forsto jo ikke mamma og pappa at de skulle komme å legge seg. Istedet kom de inn hver gang jeg sto i senga og ropte på dem og la meg ned. Så våknet jeg igjen da og borte var de.. Måtte rope mange, mange ganger skal jeg si dere! Ville gått mye fortere det der om de bare hadde lagt seg.

På julaften var det en masse pakker under et digert tre i stua når jeg kom ned. Merkelige greier. Ikke fikk man røre dem heller, hverken treet eller pakkene. Alle andre leker var ryddet bort så det eneste jeg hadde å gjøre var å flytte nisser hit og dit og rive dukene av bordet og ned på gulvet der de hører hjemme.

Utpå dagen er var det julegrøt. Den fikk jeg smake, den var riktig god, men akkurat når jeg hadde fått litt fart på den spisingen så kom det vræl fra både Eir og Isa, de var visst litt uheldig med sin grøt for oppi den lå det mandel.. Og da fikk de lov å åpne den største pakken de fant under det der treet. Forferdelig urettferdig. Jeg prøvde jo å hjelpe til litt da, men de var ikke særlig takknemlig skal jeg si.



Akkurat når Isa hadde fått montert den stilige askepottvogna som hun fant i pakken kom det en masse dunk fra gangen. "HO,HO, HO" ropte det. Jeg søkte tilflukt hos tante. Så kom det en forferdelig fæl mann!! Jeg hadde ikke noe lyst til å snakke med ham. Skjeggete og fæl var han og han skulle absolutt prate til meg. Greit nok med gaver, men ikke for enhver pris. Jeg fortalte svært tydelig hva jeg mente om dette besøket. Eir og Isa er helt gærne for de gav ham en klem når han gikk. Jeg var bare glad han gikk jeg.. Men grei gave da, fikk min egen  fjernkontroll!!




Man skal visst være fin på en sånn juleveld. Mamma har kjøpt riktig tøffe klær til meg. Men må man ta så mange bilder for det??? Håpløst. Trøtt var jeg også. Ikke fikk jeg krabbe bort til den askepottvogna heller. Akkurat som hun prinsessa sa på TV så er sånn fotografering kjedelig! Men mamma ble veldig fornøyd med de to bildene som ble bra!






I stedet for å legge meg til  å sove fant mamma og pappa på at vi skulle dra i kirka. Det var forsåvidt koselig det, mamma hadde tatt med både flaske og sutt, men jeg var jo så trøtt!! Prøvde å synge med litt på de julesangene, men det gikk sånn passe. Fikk vist frem dressen min da.. Sovna i bilen hjem, mamma la meg på vaskerommet..

Etter en stund hørte jeg jo at de holdt på med noe mat oppe, uten meg! Fikk vrælt i babycallen så tante kom og henta meg. De andre spiste ribbe, men jeg liker pølser best jeg.. Mamma hadde invitert et par svensker til middag. Trivelig folk selv om man ikke fatter hva de sier. Han mannen jobber på kontoret hos mamma, han måtte jobbe så mamma fikk fri. Trivelig gjort synes jeg. Hun dama har jeg ikke sett før, men hun var veldig flink til å kose meg i nakken. Kan gjerne komme igjen å gjøre det altså! Og så hadde de med seg hund! Han og jeg ble venner. De voksne var så dårlige til å gi ham mat så jeg forstår godt at han likte seg under stolen min for jeg hadde jo vett til å kaste ned litt til ham!

Så skulle man tydeligvis åpne alle de pakkene under juletreet. Eir og Isa forstår seg ikke på pakker. De hiver eskene! De flotte fine eskene. Mamma og pappa maste og maste og skulle ha meg til å åpne sånne pakker, men jeg fikk tak i ei sånn eske og den var fin nok den. Eir fikk foressten ei veldig stilig barbievogn med hest hun også. Forstår ikke hvorfor jeg absolutt skulle leke med den bilen min i stedet. Den vogna både spilte musikk og blinket med lys så den var jo mye finere! Men så åpna pappa en stor pakke til meg. Jeg fikk eget tog!!! Det var jo litt tøfft da. Men sånn julaften er forferdelig mye venting på at leker skal bli montert! Tar jo evigheter...



Kveldens høydepunkt kom forøvrig ved kaffen. Fikk karet til meg en sånn der fattigmann når ingen så på. Den var GOD!! Kjempegod, forstår ikke hvorfor jeg ikke får sånne til middag. Da hadde mamma slippet å klage sånn på at jeg spiser så lite for tiden..




Så måtte jeg legge meg.  Men fikk stå opp da Isa begynte å kaste opp der midt på natta. Veldig kjekt av Isa å tenke på at jeg hadde lyst å stå opp akkurat da. Litt kjedelig at jeg ikke fikk lov å komme opp i dusjen sammen med henne da. Prøvde, men pappa oppdaget meg alle de åtte gangene. Fikk ikke krabbe opp i senga til Isa heller. Og hvorfor jeg ikke kunne rulle rundt i alle sengeklærne på gulvet er meg en gåte. Så ble det ikke morsomt lengre for mamma la seg i skuffen til Isa så jeg måtte sove alene med pappa hele natta. Fikk sagt fra hva jeg syntes om det!

I går var det egentlig ganske greit. Isa var frisk så jeg og hun sto opp og gikk ned til mormor. Alle lekene var ferdigmontert og faktisk ganske morsomme å leke med. Fikk tak i noen av Eir og Isa sine leker også. Lurer på hvorfor jeg ikke har fått sånn barbievogn altså??? Eir har fått fotballspill også. Jeg prøver å hjelpe til med å dra i de pinnene på sidene. Eller stå under å dunke i plata.. Tror de setter pris på hjelp fra meg. Den ene i allefall for det blir som regel mål på den på andre sida når jeg kommer..

I dag fant mamma ut hvorfor jeg har vært så sur og grinete den siste tida. Feber har jeg jo også hatt flere ganger. Jeg har jo prøvd å si fra at det ikke var helt som det skulle med meg, men det er jo ingen som vil høre her i huset. Men da det rant ut en masse puss fra begge ørene mine fikk pipa en annen lyd! Så der kan de se, tenker de lar meg ligge mellom dem uten å klage så mye nå ja. Mamma dro rett ned på kontoret og hentet noe som heter antibiotika. Det smakte riktig bra skal jeg si dere, men hun var så gjerrig på det atte. Fikk bare littegrann og nå må jeg vente til i morgen tidlig på mer.  Fikk sovne på armen hennes i kveld. Med flaske og greier så ting tar seg opp! Men i morgen skal hun visst på jobb så jeg er glad mormor er her, ellers måtte jeg jo vært hjemme alene med pappa.....

Videre god jul folkens, så høres vi til nyttår.. Vet ikke helt hva det er men Eir påstår det er bra.. Mulig mamma tar tilbake bloggen sin snart, hun synes jeg klager for mye, men vi får nå se da...

Juleklem fra Yme!



9 kommentarer:

  1. Mye man skal måtte finne seg i... Stakkars deg, godt mamma endelig forsto, håper formen din snart blir bedre lille venn. Det gjelder egentlig alle i huset hos dere, for nå må dere ha fått deres del. Håper dere holder dere friske fremover nå ;-)

    Det ser ut som om både du og søstrene dine har fått mye fint, og så fine dere var alle sammen.

    PS! Trøst deg med at det er et helt år til den hårete mannen kommer tilbake, og tro det eller ei, men etterhvert vil du sikkert gi han en klem du også for han er egentlig veldig snill...

    Ha en strålende romjul videre, og hils til mammaen din også

    SvarSlett
    Svar
    1. Virker som om antibiotika var tingen. Roligere netter allerede. Forstår jo at det må ha gjort vondt for det tømmer seg stadig puss.. Men bare jeg blir ferdig med vakt lørdag så skal vi kooooooose oss!!!!

      Slett
  2. Haha, så herlig liten gutt :) Morro med jul ja, og mine barn er også utålmodige når leker skal settes sammen og settes på plass :)

    Kos dere masse videre i julen :)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste et sted et tips om å montere lekene før jul og så pakke dem inn. Hvorfor jeg ikke fulgte det rådet er meg en gåte..

      Slett
  3. He, he morsomme betraktninger :)
    Jeg er ikke god på å være i dette landet for tiden, men kommer sterkere tilbake.
    Bare så du vet det, du har atter trukket et vinnerlodd på bloggen min.. denne gang en tweed bukse fra Rose Lille. Den får du direkte fra butikken, bare jeg får størrelsen :)
    Klem for en god fortsettelse på julen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hipp, hipp hurra. Giveaway på din blogg er de aller beste! Gleder meg til du har bloggelyst og tid igjen for koser meg alltid på bloggen din.

      Slett
  4. Herligste innlegget, det er en fryd å komme inn på bloggen din:)
    Kjekt å få ta del i julefeiringen deres, Yme er en forteller av rang! Vi er ikke overbegeistret for julenissen hos oss heller men vi har gitt beskjed og den skjeggete karen setter sekken på trappa og drar igjen! Han er grei slik.

    Ha fortsatt fine dager
    god klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for rosende ord. Julenissen var forferdelig skummel i år, men vi prøver på ny frisk neste år :) nå er det vakt noen dager men så er det kooooooos hele nyttårshelgen med kalkunmiddag på selve nyttårsaften.

      Slett
  5. For en fantastisk fin beskrivelse av julen!;) tror nok toåringen vår kan si seg enig i de fleste av de betraktningene.. Pakker var visst noe mas i følge henne! Godt nytt år til dere! Håper du vil fortsette den gode bloggingen i det nye året;)

    SvarSlett