fredag 18. januar 2013

Gastronomisk fredag.

Hei.

Dagen i dag får man si har vært en gastronomisk opplevelse.. eller ikke..

Dagen startet med at Eir helt frivillig la seg ned på badegulvet og fikk en øyedråpe i øyet. Hun har funnet ut hva hun ønsker seg i premie nemlig... Mobiltelefon!!! Dumme, dumme meg sa jo i går at hun måtte tenke over hva hun skulle få i premie uten å sette vilkår overhodet, så om noen har noen ideer til hvordan jeg skal få oss ut av denne knipen uten å bli kalt løgner og det som verre er tas de imot med takk!

Men natten hadde ikke vært så god. Faren, som lå i skuffen, kunne rapportere om en natt med mye vridning frem og tilbake og klaging på høyre øre. Jeg brukte jo kvelden i går på å forsøke å grave ut noe voks fra det øret, men mislyktes, så før skola tok jeg ungen med på legekontoret. Der har vi en fancy vannpistol som fikser sånt. Og ikke minst legesekretærer som kan bruke den. Nå måtte jeg trå til med en veldig lang og tynn pinsett, men samarbeid er tingen!

Med voksproppen vel ute var det fritt innsyn til en blomstrende ørebetennelse.


Litt drøyt å sende ungen på skola med BÅDE ørebetennelse og øyekatar, (jeg har nevnt at kontaktlærer er min søster??) selv om allmenntilstanden der og da sa at faren ville få en ikke helt rolig dag med henne hjemme.

Uansett.. Jeg hadde jo glemt å smøre matpakke til meg selv, så jeg overtalte Eir til å spise frokost på legekontoret før jeg kjørte henne hjem. Polarbrød med salami. Yeay! NOT!
Eir nektet å dele på vaniljeyoughurten og blåbærene, kjip som hun var. Jeg angret forferdelig på at jeg har ramlet av Susanne Kaluza-kjøret og ikke lengre gir ungene fristende matpakker.... Øverst er bilde av dagens matpakke, under er bilder av slik de var før jeg begynte å jobbe igjen...





Til lunch var jeg noe utsultet. En vennlig labmedarbeider tok turen til Joker og kom tilbake med Lasagne som ble behørig varmet i mikroen etter oppskriften. Med plasten på, men med hull... Slik lasagne er en gjenganger på kontoret. Alle turnusleger blir hekta og betjeningen på Joker lever under et stadig trusselbilde av iltre leger som kjefter når det er tomt.. Vi har vurdert å bestille rett fra leverandør, men er ikke kommet så langt. Selvfølgelig var lasagnen ledsaget av en Pepsi Max så blodsukker og humør steg flere hakk.

En telefon hjem i tretiden avslørte ingen store overraskelser. Eir var ikke dødssyk, Yme var i storslag og hadde rasert huset og Henning hadde ingen plan for middag..

Da jeg hentet Isa ringte jeg hjem for en statusoppdatering og undrenes tid er ikke over dere! Henning hadde svingt seg rundt og sto over grytene. En endeløs jubelsene i baksetet fortsatte hele turen hjem da middagen skulle bestå av tomatsuppe. For å si det mildt så liker Isa tomatsuppe!! Man kan synge sanger om tomatsuppe dersom man er riktig glad faktisk!

Jeg er også ganske glad i tomatsuppe. Fikk alltid det når jeg var syk når jeg var lita, vi hadde det til formiddagsmat på julaften for pappa likte ikke risengrynsgrøt... Men for Henning stakkar, er vel tomatsuppe så langt ned på matstigen som man kan komme.. Og så blir man ikke så veldig mett av tomatsuppe..


Henning er på nattevakt så jeg ble overlatt til meg selv ved 6-tiden. Litt ukeslutt/småsyk/bare trøtt-slitne unger gjorde at jeg hadde tre sovende barn før klokka åtte...

TLC, en fantastisk TV-kanal for oss som liker hjernedød underholdning viste Masterchef Australia. Der laget de noen snertne kanapeer av østers og eplegele... En rask titt i frysern for å se om vi hadde noen liggende...

Dårlig med kanapeer i fryseren, Findus fiskegrateng var det nærmeste jeg kom. Inn i ovnen og så var det bare å vente en times tid. Ikke en lyd fra loftet..

Akkurat i det jeg satte gaffelen i en fristende findus hørtes vræl fra babycallen. Når jeg gikk opp trappa hørtes vræl fra Isas rom også. Etter litt sjonglering av våkne unger, sitting ved en sprinkelseng til jeg fikk nerveskade under armen og bortdovnede fingre og litt trøst av en treåring som syntes rommet var det skumleste i verden men som tilslutt sovnet mens jeg la Yme, tuslet jeg ned trappa og bort til min nå ganske så kalde findus fiskegrateng...



I morgen er det lørdag og jeg satser på bedre tider. I mellomtiden har jeg fortsatt julebrus fra EC Dahls og litt julekonfekt å trøste meg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar