onsdag 2. januar 2013

Stressa!

Hei.

Jeg blir rent stressa av å lese blogger og facebookstatuser i dag. Jeg har ikke lært meg og twitre, men det skulle ikke forundre meg om det spredte seg der også. Allerede i går begynte det....

Folk hiver ut jula overalt. Bort med juletre, bort med nisser, bort med julestjerner som faktisk i år fortsatt ser riktig bra ut. Bort med konfekt og sjokolade og bort med røde duker og marsipan.

Nå er jeg antagelig litt arvelig belastet. Jeg er vant til at mamma begynte å prate om at det kanskje muligens var på tide å hive ut juletreet sånn i begynnelsen av februar. Sånn like før den første påskekyllingen spratt frem så forsvant den siste nissen..

Jeg liker julepynt. Jeg synes det er koselig. Jeg elsker adventstjerna mi som jeg kjøpte i Trondheim i 1996. Den er kobberfarget og jeg finner ikke dens like noe sted. Jeg liker at det står dorullnisser i vinduet. At det drysser glitter på gulvet hver gang jeg går forbi en vegg eller juletreet. Jeg synes det er hverdag nok å begynne å jobbe og få ungene ut døra på morgenen om ikke man skal kunne kose seg littegranne lengre på ettermiddagene i alle fall.




Nå kom jo ikke den julepynten opp før bittelille julaften og det er jo knappe to uker siden. Kan jeg ike få lov å nyte den litt lengre? Her har man bært ca 17 ekser ned fra loftet og jeg må innrømme at tanken på å pakke alt ned igjen er langt, langt unna..

Nei, jeg slår et slag for 20. dag jul. Det er vel ca sånn 13 januar. I år er det på en søndag og det passer vel ypperlig å pakke ned jula den helgen.. Mulig julelysene utendørs blir slått av litt tidligere, Henning leste av strømmåeren igår nemlig. Til nå har han bare klaget over vaskemaskiner og tørketromler og stekeovner som brukes døgnet rundt her i huset, men det varer antagelig ikke lenge før han husker at huset er noe dekorert utendørs med ting som trekker strøm.....



Mamma sliter. På grunn av at hun og pappa har vært her sånn mer eller mindre siden midten av desember så rakk de jo ikke å pynte juletreet hjemme før jul. De fikk det i hus og det står i en bøtte med vann i gangen hjemme. Et riktig fint tre fant pappa, det er ikke så ofte det skjer, så planen var jo å pynte det de to dagene de var hjemme i romjula. De rakk ikke det da, så når de kommer hjem på lørdag blir de nok å pynte juletreet. Man kan da ikke ha et esse godt juletre stående uten å pynte det. Litt uvanlig er det kanskje å pynte treet 13 dag jul, men jeg forstår mamma så godt så godt..

Så når jeg mer eller mindre under tvang blir nødt til å pakke ned julepynten om 11 dager kan jeg jo altids reise hjem og sitte å se på juletreet der...

Håper det finnes fler der ute som fortsatt nyter skinnet av adventstjerna i vinduet og ikke kjenner den minste lyst til å slå den av..

Nå skal jeg snike meg rundt i huset og lete etter bursdagsgaven min. En ulempe med å ha bursdag så nært jul er at når man er liten så er det mye "kombinert jule og bursdagsgave" å få. Jeg satte et ultimatum da jeg traff Henning og det var at dette aldri måtte forekomme, for det er dørgende kjedelig! Så år etter år sliter stakkarn med å finne ikke mindre enn to gaver på under 14 dager... SÅ kommer han på at han jo har glemt å la ungene kjøpe en gave. Det også i år regner jeg med... :) Gleder meg til de blir større, da kanskje jeg får mange gaver på bursdagen min. Hjemmelagde bursdagskort som de har laget og greier.. De er veldig flinke til å lage kort, bare noen setter dem til det...
Om lykken står meg bi og morgendagen blir like rolig som i dag vaktmessig (nytt år, kun rolige vakter! Det blir sånn!!) så er det mulig det kommer et blogginnlegg også i morgen, men jeg lover ingenting. Har jo tross alt bursdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar