mandag 4. februar 2013

Barnehagestart.

Hei.

Litt luksus, det vil si, enorm luksus å sitte her midt på dagen å blogge.. Men i dag er jeg hjemme med Yme. Det vil si, vi har vært i barnehagen, men nå er v hjemme og bare koser oss. Han i vogna og jeg foran PC'en.

Helga var fin. Mamma som ikke hadde særlig tro på at jeg skulle klare å merke klær til arvingen og få gjort klart det som trengtes til barnehagestart kom på fredag. Stor glede hos store og små. Mamma hadde nok antakelig rett for etterhver som jeg bar ut hauger med klær fra skapet som skulle merkes så jeg jo at jeg ville gitt opp på startstreken og utsatt barnehagestart et par år..

Har i bunn og grunn ikke tenkt så mye på den barnehagestarten. Da Eir skulle starte satt jeg måneder i forkant med liste opp og liste ned og planla hva man trengte.. Denne gang.... Ikke helt.

Lørdag kveld tok jeg en liten oppsummering på hva Yme-gutten hadde av ting og tang og lista som Henning skrev over ting som må handles ble lengre og lengre. Man skulle tro at unge nummer tre for eksempel hadde to par votter... NOT. Sko?? Hva er det?? Heldigvis fikk han Cherox hos mamma til bursdagen, men ham burde muligens hatt et par til.. Lue som passer. Joda, han har jo den ene han bruker.. De andre 17.... for små..inkludert den splitter nye jeg kjøpte med tanke på barnehagestart. Tøflusser.. Altså tøfler. Ikke egentlig. Matboks?? Fillern, skulle jo bestille sånne fine fra Tupperware.. Det har jeg glemt gitt. (fikk bestillt på søndag..) Sekk som det er plass til matboks, flaske og skiftesett i? Innser den fantastisk kjempefine lyseblå fra Bergans på 12 liter er ALT for liten. Spørs om kanskje han kan bruke Eir sin flotte rosa på 28 liter..??

Det vi hadde var seler til å sette ham fast på tripptrappstolen. Vi har tydeligvis hatt unger som klatret før for vi hadde flere sett. Jeg valgte ut et med flotte regnbuefarger. Ser at Eir hadde et mørkeblått so her er vi politisk korrekte!

Vi har også fire vinterdresser.. Siden han blir å sove hele utetida til det blir sommer så regner jeg med at de blir en inntekstkilde på bruktmarkedet. "Så god som ny"

4 sett med regnklær. Og faktisk støvler. Det er jo lurt da for en stund her i høst ble jeg bortimot gal av å vaske regnklær, men med fire sett burde det i teorien holde en uke..

Navnelapper på absolutt alt.. Tusen tusen takk til snilleste mamma som merket klær til langt på natt. Jeg lovet jeg skulle ta sokkeskuffen selv, men satser på at alle andre har merket sokkene til sine unger slik at de i barnehagen kan gå ut i fra at sokker som ikke er merket er Ymes!

Så rimelig på plass med det som trengtes ankom vi barnehagen klokka ni. Yme dratt rett ut av morgenduppen og inn i bilen.

Lett forfjamset satt han i umiddelbar nærhet av meg den første timen. Så kom det forløsende ordet MAT og Yme-gutten fant ut at barnehage det er tingen!! Problemet var jo at de andre hadde det så travelt, ikke akkurat tid til å sitte å nyte maten, og melka, ikke glem melka!! Og de små blåbærene som lå der på tallerkenen..
Etterpå ville vi slett ikke hjem, så jeg tviler på at pappaen får store vansker med å forlate en stund i morgen.



Problemet i morgen er at det er Henning som skal følge og da skal de ha samtale med hver foreldre om ungen.. Ser for meg den samtalen:

"Han sover litt, og så spiser han mat og så sover han igjen. Han sier ifra om det er noe han ikke liker. Ja også ligger han i vogna når han sover.." Men igjen, hva mer trenger de å vite.? Og om de skulle lure så kan de spørre Isa..

Jeg innser ved gjennomlesning at dette innlegget er forferdelig tomt for fraser som "det stikker jo litt i hjertet" "stakkars lille gutten min" "han er jo så liten..". Beklager det altså, mulig jeg er en dårlig mor, men fakta er at denne gangen så er barnehagestart en etterlengtet sak, for Yme er så klar, så klar!! Og da alle gode ting er tre, så er vi klare også, om enn ikke på utstyrsfronten..

2 kommentarer:

  1. Dette høres ut som en god start for dere alle, klærne inkludert :) med merkelapper og det hele.
    Barnehage er et fint sted å være.

    God fortsettelse :)
    Klem for en hyggelig mandag
    Nann K

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Tror dette blir veldig bra. Litt over snittet klar for barnehage vår Yme-mann :)

      Slett