mandag 4. februar 2013

Soving og barnehagestart.

Hallais folkens!

Det er forferdelig irriterende, men mamma hadde altså rett når det gjaldt den sovinga. Den sprinkelsenga er slett ikke ille allikevel skal jeg si dere. Heldigvis så solgte ikke mamma den før jul og jeg tror vi kan vente en stund til. For vet dere, at nå sover jeg der hele natta og våkner frisk og opplagt 05:58!! Hver morgen. Er så fint å starte dagen glad og fornøyd og ikke sur og trøtt! Mamma og pappa derimot er fortsatt sur og trøtt klokka 05:58 men man kan ikke få alt her i livet. Det er ikke noe problem for mormor å være blid og hyggelig og leke med meg da, så jeg forstår slett ikke problemet til mamma og pappa.

Jeg lurer litt på når de har tenkt å flytte ut av rommet mitt foressten.. Nå når jeg endelig sover på natta så hadde det jo vært fint om de kunne slutte å vekke meg.. De kunne jo finne seg et annet rom å sove på enn mitt da. Greit nok at det tilfeldigvis står ei dobbeltseng der, men trenger de det da?? Når jeg ikke skal ligge mellom dem mener jeg..

Jeg legger meg jo halv sju.. Så får jeg ligge i fred helt til mamma kommer.. Hun prøver å liste seg inn på badet, men tannpuss, dogåing, åpning av tre dører er jo nødt til å høres! Hadde hun enda hatt vett til å legge seg når hun kom inn på rommet hadde det nå vært sånn passe greit, men neida, da skal hun bort å sjekke om jeg ligger pent under dyna. Lyser ned på meg med et flomlys fra mobilen, snur meg på sida, putter inn sutt, legger teppet over.. Helt håpløst å få sove.

Når man akkurat har sovna ordentlig igjen kommer pappa. Han har elektrisk tannbørste! Gjett om den høres gjennom veggen da?? Pappa pusser tenner i en evighet! Så kommer han og legger seg. Han bryr seg heldigvis ikke så mye om at jeg ligger bak frem oppå dyna. Kunne det bare stoppet der...

Da må de gjennom kveldsritualet sitt nemlig..

Slo du av babycallen?? spør mamma.. Da sier pappa en hel masse ord som jeg helt sikkert ikke skal si på mange mange år ennå. Så må pappa stå opp, gå ned trappa og skru av babycallen, for mamma gidder ikke, så kommer han opp trappa og inn to dører igjen og legger seg..

Hva har du satt klokka på? spør pappa. Jeg tror pappa lider av hukommelsestap, for etter å ha fått samme svar 369 kvelder på rad nå så burde han vite at den står på kvart over sju!! Da setter jeg min på sju, så kan vi slumre litt til din ringer.. Igjen, må dette sies HVER KVELD???

Så blir det stille, ei stund, til det høres zzzzzzzzz, zzzzzzZZZZZZ, ZZZZZZZZZZZZZZZZZ ZZZZZZZZ fra senga. Like etter høres Henning, Henning, Henning, Henning, HENNING!! Så blir det stille igjen.. Dette gjentar seg jo gjerne et par tre ganger før mamma gjør ett eller annet med albuen som ofte fører til et aumfh!! SÅ blir det stille. Det er et under at man får sove sier jeg bare!! Så igjen, jeg lurer på når de har tenkt å skaffe seg sitt eget rom??

Men nok om den sovinga. Jeg begynte i barnehagen i dag dere!! Det var moro!! Jeg var litt sjenert der først, for det var så mange der som jeg ikke kjente. Og de andre guttene var så tøffe. De krabbet oppå jentene der. Han ene brukte ei som krakk når han skulle oppå benken. Det var stilig! Han andre var sjefen ved matbordet, satt på enden og pratet og sa fra hvordan det skulle være..



Så kom hun søte jenta fra søndagskola. Hun hadde pyntet seg. Var SÅ fin i kjole og greier. Så kom ei jente til som også var ny der. Og hun var like fin for hun hadde samme kjole. Så jeg ble jo bare SÅ flau. For tror dere mamma hadde pynta meg?? Neida. Her skal man prøve å gjøre et godt førsteinntrykk og hva slags mulighet får man?? For det første så tok mamma meg rett fra vogna og ut i bilen og til barnehagen. Etter å ha ligget med ull-lue i en voksipose og sovet, tror dere man ser bra ut på håret da?? NEI!! Og her har jeg skapet fullt av skjorter og vester og til og med slips, men det jeg fikk ha på meg det var en gammel, tre ganger arvet ullbody!! Så jeg holdt meg litt unna de jentene..

Men vi fikk spise lunch i barnehagen. Alle fikk hver sin stol og alle måtte ha smekke på så da ble vi litt mer likeverdige syntes jeg. Så da gikk det helt greit å prate med alle. Alle fikk egen tallerken. Hun søte fra søndagskola var visst ikke så glad i sånne tallerkener, men hun KUNNE DRIKKE FRA GLASS!!! Jeg gir meg over. Hun blir bare mer og mer helten min altså!! Jeg fikk melk på tutekopp!! Ordentlig melk. Det var saker og jeg kjente jeg ble litt gira. Spiste fint fra fatet mitt, men den leverposteiskiva var litt kjedelig. Takk og lov var mamma der og sa fra at jeg hadde sånne blåbær i matboksen. Blåbær og melk, kan man få det bedre? Og masse trivelige folk å prate med. Hadde god tid jeg... men det hadde visst ikke de andre. Det var ei der som brukte like lang tid som meg da, så vi slo av en prat mens alle de andre bare forsvant en etter en..



De voksne virker ganske greie. Tror de har peiling på unger. De har i iallfall unger selv. Ikke sikkert de vet hvordan de skal ta vare på meg fordet, men i morgen skal pappa fortelle dem hvordan de gjør det så det går nok greit,

Akkurat da jeg virkelig var klar for å begynne å leke skulle alle de andre legge seg.. Det der kan bli et problem ser jeg, at de skal sove når jeg er våken og omvendt, men de kommer vel inn i rytmen min etterhvert. Men siden de skulle sove ville mamma at vi skulle dra. Helt håpløst. Det var jo fortsatt en våken unge der! Sprang fra mamma og gjemte meg alle steder og kjempa vilt, men hun fikk på meg den ullgensern og bar meg under armen ut i bilen. Fikk så vidt ropt at jeg kommer tilbake i morgen!!

Hjemme hjalp jeg til med klesvasken og fikk klatre litt i trappa før jeg la meg i vogna. Så hjalp jeg mamma med middagen, det vil si, jeg spiste banan og hun laget middag. Nå bare venter jeg på morgendagen.




I morgen skal Isa og jeg dra sammen i barnehagen. Håper mamma smører noe annet enn leverpostei på skiva da...

11 kommentarer:

  1. Var det Mattheus som brukte ei jente som krakk???

    SvarSlett
    Svar
    1. Overrasker meg ikke, i så fall! :)

      Slett
  2. Flinke Yme gutten,blir nok saker dette ja.

    SvarSlett
  3. Jeg har vært her før, men nå ble jeg følger. Du skriver veldig bra. (Jeg er ikke 80, men på alder med din mor)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Takk, takk. har vært innom deg fra tid til annen også, men mulig jeg ikke har lagt igjen noen spor.. :)

      Slett
  4. Flott Yme! Lykke til videre i barnehagen, de andre kommer nok inn i din rytme etterhvert skal du se!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Joda skal nok få skikk på dem :)

      Slett
  5. Hahaha dette var morsom nattlesing nå! Har gitt opp mer søvn i natt med kids med spysjuka...
    Mange 'gleder' med barnehagebarn:-)

    Gleder meg til å følge bloggen din:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spysjuka er jo den optimale glede ja.. NOT :)Hyggelig at du liker bloggen min!!

      Slett
  6. Flott skrevet. Akkurat det med senga var veldig treffende for oss her også. Lille gutt sover endelig litt lengre enn 2 timer av gangen. Og våknet rett før kl 6 i dag.

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Syns det er så morsomt at folkmkjenner seg igjen i det jeg skriver :) men seks er SÅ tidlig. Fatter ikke hvordan jeg skal venne meg til dette.

      Slett