søndag 31. mars 2013

Ymes påske.

Hallais!

Det har vært påske. Det føles som om det har vært påske et helt liv, men jeg tror det bare har vart i en uke.

Først var det påskeuke i barnehagen. Vi har drevet og klint med sånn fingermaling på diverse ark i en evighet. Moro det da, litt mye vasking for de voksne, men når de setter frem maling midt på bordet og sier værsågod så får de takke seg selv. Og det har jo blitt veldig fine ting av det vi laget da. Mamma ble kjempeglad og har hengt opp alt.


Vi har bare vært hjemme i påska. Mormor og morfar er her. Det er så fint! For mormor og morfar er så blide når jeg kommer og vekker dem. Klokka trenger ikke være seks en gang! Det er noe annet enn trøtte mamma og pappa. De er så teite på morgenen!

Morfar er skikkelig morsom. Han kan sånne kule leker. Når jeg stiller meg i gåvogna og hopper for eksempel så forstår han med en gang at han skal kjøre meg rundt i stua. Så kan jeg rope BRMRbrmrmrrbrmrbmrm mens vi farer rundt! Er så morsomt!!

 
Også er han så lettlurt.. Hi, hi, hi.. Han plukker opp alt jeg kaster på gulvet. Han tror jo at jeg mister de greiene for han sier "Oj, nå datt den igjen" Men egentlig så hiver jeg det jo ned på gulvet da. Og så må han plukke opp, og så hiver jeg ned, og så sier han Oj! og så må han plukke opp og så hiver jeg ned... Ja dere forstår?? Det gjør ikke morfar.. Han plukker og plukker og det er så moro!!

På fredag var vi på tur. Mamma tok masse bilder. Men hun tok jo ikke bilder da vi gikk dit og det snødde og det snødde og det snødde. Snø er morsomt!! Pappa begynner å bli lei snøen. Jeg fatter ikke det. Han får jo kjøre ATV hele dagen og brøyte. I dag holdt han på i allefall i fem timer. Moro å stå i vinduet å se på det da.. kan si Brmrmrrmrmrmrmrmr da også!! I dag måtte vi la bilen stå nede på veien når vi kom fra kirka. Mamma savner gammelbilen og noe som heter firehjulstrekk, men jeg liker den nye bedre for her ser jeg jo ut. Mamma kan prøve å sitte å se i en bildør og så kan hun si at hun savner det etterpå.. Men fikk opp bilen når pappa hadde brøytet i noen timer da..



Men på tur var det moro. Vi grillet pølser! Jeg fikk spise en hel! Og sjokolade!! Mormor passet på mamma slik at jeg også fikk sjokolade! og juice!! Og så dro morfar meg på akebrett. Og vi kjørte ned bakken i full fart. Det var litt skummelt, men bedre enn å ligge i det skisporet å spise snø. Prøvde jo å henge på Eir, men havna stadig vekk på magen i det skisporet.. Litt vanskelig å gå i så mye klær, på sånn snø altså..






 
 
Så laget vi påsketre til påskeharen. Det kommer visst en hare på natta og legger egg. Og da må man ha lokkemat. Et tre med gulerøtter. Jeg fikk mitt eget. Tok det med i senga når jeg skulle legge meg!

Eir og Isa hadde også sånne trær..


Jeg gjorde tydeligvis noe helt gæærnt med mitt tre. For den påskeharen var skikkelig kjip!! Han la igjen et digert egg til Isa og et digert egg til Eir. Isa sitt lå inni skapet i gangen. Hun sprang rundt og lette etter det når jeg og hun sto opp klokka ti på seks. Jeg prøvde jo som dere ser i bakgrunnen her fortvilt å finne mitt påskeegg inni det skapet, men det var jo ikke noe mer der!!

Når Eir sto opp fant hun sitt egg i boden til pappa. Jeg ble med ned for å se om haren hadde gjemt mitt der, men neida..


Som sagt, den haren var skikkelig kjip. Var jo ikke rart at jeg ikke fant mitt egg, for det var jo mikroskopisk i forhold til de andre. Hvis dere ser godt etter og bruker lupe så ser dere altså tuppen av mitt egg nederst i høyre hjørne på dette bildet. Isa fikk lego i sitt egg. Det sier jo litt om hvor stort det var. Var ikke plass til en åtterkloss i mitt engang!! Og mindre legobiter kan det jo ikke være for de spiser jeg jo opp. Teite hare!!



I går var vi i Bodø. Det var moro for vi var i badeland. Fikk endelig vaska meg. Tror ikke jeg har fått et bad på ei uke. Men der var det fint. Lå og duppa i en badering med armringer på. Fløt så fint at. Og så var det ei sklie med en trapp der! En trapp!!! Den sklia kunne man jo latt være, kunne vel hatt ei trapp ned på andre sida, men jeg skle nå ned da, for da kunne jeg gå rundt å klatre opp trappa igjen!! Fantastisk. Ei trapp!! Kunne jo hatt litt tøffere badering da. Hello Kitty er ikke akkurat favoritten, men målet helliger middelet sier mamma..

Når vi skulle hjem var jeg helt utslitt, men klarte å holde meg våken på resturanten. Eir og Isa spiste rå fisk, men jeg fikk heldigvis pølse og spaghetti!



I dag var det sånn søndagsskole igjen. Stilig det da. I kirka er det masse trapper! Men tror dere jeg fikk gå opp selv. Neida, hun søndagskoledama bar meg. Bar meg!!! Opp trappa. Hylte sånn at mamma hørte det gjennom orgelmusikken og kom for å se. Men da var vi jo oppe på søndagskolerommet og da var det jo moro så da gikk hun bare igjen. Vi spilte musikk og lærte sang og hadde det så gøy! Og så fikk vi stå fremme og synge når vi kom ned. Men der fremme er det jo ei trapp, så jeg glemte hele sangen... Traff hun fine jenta igjen. Og så var det kaker hjemme hos henne etterpå. Hun bor veldig bra. Er til og med en akebakke inne i stua hennes. Rullestolrampe heter det vist. Skikkelig kult å trille gåvogn der. Og så er det alltid kaker når vi er der. Skulle ønske jeg bodde i et hus det alltid var kaker i og som hadde en oppoverbakke i stua. Begynner å bli litt kjent der nå, så jeg fant kjøkkenet og kakebordet helt fint selv. Og så har de trapp i gangen!! Trapper er så fint! Klarer å gå dem selv når jeg bare holder i gelenderet. Pappa sier jeg må gå med rompa først når jeg skal ned. Jeg klarer jo det, men det er jo bare SÅÅÅÅÅ kjedelig. Mye tøffere å holde i gelenderet  gå ned ordentlig.

Men i dag var det faktisk kake hjemme også. Morfar hadde bursdag. Mamma bakte kake. Men sleip som hun er hadde hun bakt sjokoladekake uten sukker. Lavkarbo het det vist. Takk og lov hadde bestemor vaffelkjeks. Finnes jo grenser for hva man spiser!! Ok da, jeg klarte å trykke ned litt sånn kake, den var faktisk kjempegod, men prinsippet folkens!! Det skal da være sukker i kake?? Hva er poenget ellers??



Men jeg må innrømme at sånn påske tar på. Og så driver det og gnager seg ut ei tann i munnen min. Blir litt sur faktisk. Har jo åtte tenner, trenger jeg fler?? Det klør! Det er vondt! Filletann. Mamma er begynt å pusse de åtte jeg har også. Med tannkrem. Helt bortkastet for Eir sier at de detter ut om noen år alikevel. Men litt godt når hun pusser på den nytanna da. Men som om kveldsstell ikke er ille nok fra før mener jeg. Tannpuss...

I kveld var det ikke så ille da. Mormor er så morsom. Kiler meg under haka. Må jo le da. Selv om jeg var kjempesur og trøtt og egentlig kunne ha sovna der på stellebordet.


Så nå venter jeg egentlig på at barnehagen skal åpne igjen. Men først skal vi visst male påskeegg i morgen. Mormor og morfar drar, så mamma må finne på noe med oss. Tenker det blir mye maling på meg.. Må vel bare sitte å se på som vanlig. Mye mer moro i barnehagen der vi får gjøre alt selv. Men jeg skal prøve å grafse til meg et sånt egg altså!

Snakkes!




9 kommentarer:

  1. Thihi.. synes det er så koselig og gøy å lese de innleggene fra minstemannen din. :) Høres ut som om dere har hatt en fin påske. Fine bilder også. :)
    Klemmer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig, hyggelig! Var ei fin påske, tross dårlig vær!

      Slett
  2. Er så enig med deg - kake skal ha sukker!
    Ser ut som at dere har hatt en super påske, og mange gode minner å ta med videre. Lokketreet til påskeharen har jeg aldri hørt om før men jammen var det litt stilig.

    Kos dere med påskesyslene i morgen,
    god klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ungene laget et sånt tre i fjor, var Eir som kom med ideen, for man setter jo tross alt ut grøt til nissen, tenner til tannfeen, men hva får påskeharen?? Og vips så ble det en tradisjon!

      Slett
  3. Så gøy med lokketre! Det har jeg ikke vært borti før. Er gullerotbitene borte på morningen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Gulrotbitene er knasket og spist av påskeharen i nattens mulm og mørke. Tilbake ligger et vakkert hareskrevet brev med hint om hvor påskeegget kan finnes..

      Slett
  4. God påske Yme! Hils de andre!

    SvarSlett
  5. Fantastisk påske! Og så godt skrevet at jeg kjenner det napper bittelitt i den der attpåklatt-lysta...

    SvarSlett