søndag 12. mai 2013

Sverige er ikke hva Sverige en gang var....

Hei.

Jeg har en svensk onkel. Onkel Sune. Siden han er svensk bor han i Sverige. Og han er gift med tante Olga. Så når jeg var liten og vi var på ferie var vi alltid innom Sverige.

Onkel og tante bor i Charlottenberg. Charlottenberg var et lite bortgjemt og bortglemt sted helt til Olav Thon oppdaget det for noen år siden. Det ligger ca ti meter innenfor svenskegrensen og var således et egnet sted for Thon å slå seg ned..

Når jeg var liten var det Konsum (blå brus), Ica (salt sideflesk og fläskkarrè) og en liten kiosk her. Og så var det et digert telt der de solgte all slags skrot, jeg mener alle slags skatter i plastikk og slikt. Et eldorado da man var ti.

På den kiosken solgte de sjokoladesigaretter. Og softis. I uker før ferien startet drømte man om sjokoladesigaretter og softis.. Så tok man sin svenske 20-kroning og stilte seg i kø foran kiosken sammen med alle de andre som sto der for å kjøpe sjokoladesigaretter og softis. Og endelig kunne man kjøpe de etterlengtede sjokoladesigarettene.. og softis. Man har ikke så mye softis i Nordnorge. I allefall hadde man ikke det på åttitallet.

Tidene har forandret seg gitt. Olav Thon har oppdaget Charlottenberg. I hagen til onkel Sune ligger et gigantisk kjøpesenter. To til er under bygging. Antall kvadratmeter godtebutikk i Charlottenberg kan nå sammenlignes med antall fritidsboliger i Gildeskål og vel så det. I tillegg er sjokoladesigaretter blitt forbudt. Man skal ikke oppfordre små barn til å røyke...

Nå kjøper man perlesett med sukkertøy slik at man kan perle sitt eget halskjede før man spiser det..


Eventuelt så kan man kjøpe gigantiske gelerotter. Isa var noe usikker på om de var spiselige og prøvde seg forsiktig på halen før hun forsiktig la den tilbake i posen. Best å ikke bråke med rotter!! Ei heller de av gele.


Yme på sin side fortalte høylytt hva han mente om opplegget på godtebutikker. Dersom man ikke har lov å spise alt man klarer å putte i munnen så kan man lage de diskene litt høyere slik at man ikke når dem! Vi unngikk såvidt å bli tatt for nasking, Yme tygget for livet og svelget unna i siste øyeblikk..


Maten i Sverige har også endret seg. Når jeg var liten var det en ting som gjaldt: onkel Sunes grillede fleskeben. Og en kreps i ny og ned.


Veeeel, jeg skal ikke bare skylde på Olav Thon, men her har du Isa og Eir sin lunch i dag:

6 kommentarer:

  1. Men da ble det sushi likevel - jippi!!
    Og de rottene har jeg også prøvd meg på, min var svart og skremte vetttet av bestemoren min;)

    SvarSlett
    Svar
    1. De rottene var faktisk litt ekle om jeg skal si det selv. Den røde ser man jo er av gele, men de sorte, ja de kunne man jo bli i tvil om. I allefall ikke slik at man sitter og koser seg og gumler på ei diger rotte..

      Slett
  2. La nå bare Yme forsyne seg og Isa må pass seg for rotta ja, var jo så stor.

    SvarSlett
  3. Jeg er mektig imponert over at jentene spiser sushi til lunsj (men så liker ikke jeg sushi selv heller da).

    Det var fremdeles litt igjen av sentrum sist jeg var der, men ellers tror jeg nok barna kommer til å huske sitt barndoms charlottenberg meg glede akkurat som vi gjør.

    SvarSlett
    Svar
    1. her elsker vi sushi alle mann, så ungene er liksom programforpliktet.. :) jeg tror nok de får fine minner fra Charlottenberg, bare veldig annerledes minner enn mine. Men slik er det.. tidene forandrer seg :) (sa hun med vemod i stemmen..)

      Slett