lørdag 18. mai 2013

Yme`s 17.Mai

Hallais!!

Jeg må si jeg har vært litt skeptisk til 17mai. I fjor kledde mamma nemlig på meg kjole og tvang meg til å vaske håret i kirka. For å si det sånn så hadde jeg ikke så veldig lyst på reprise av det...

Men gjett om det ble bedre i år da dere!! Slapp heldigvis den kjolen. Fikk brokadevest og sløyfe. Var bare så utrolig stilig!!

Først så lærte vi naboene til superfadderne hvordan man skal feire 17.mai. Eir, Isa og jeg trampet rundt på platten og ropte hurra!!


Så kjørte vi til Norge. Til ei gammel dame som het Oldemor. Hun var riktig koselig skal jeg si dere. Hun hadde kjeks! Som hun gav til meg. Måtte jo bare smile og sitte i fanget da.


Så skulle vi gå i et tog. Det toget lot vente på seg for å si det sånn. Var SÅÅÅÅ kjedelig å vente. Heldigvis så var det noe småstein og sånn det gikk av å fordrive tiden med til det toget kom. Selve toget var egentlig ikke noe særlig det heller. Pappa skulle absolutt putte meg opp i den vogna. Det ville jo ikke jeg, så jeg gikk ut av toget jeg. Fant heldigvis Oldemor, hun hadde jo MYE stiligere vogn, så jeg kjørte litt med den i stedet.



Eir gikk i tog. Hun fikk være med mammas søskenbarn som går i første. Fikk til og med bære sånn plakat. Litt urettferdig det da, men som sagt, gadd ikke helt å være med i det toget jeg. Men fin musikk da, når endelig toget stoppa og man kunne se på.



Så var det tale. Hjelpes meg så forferdelig kjedelig. Holdt på å gi opp hele 17mai. Lurte veldig på når den isen og brusen og pølsa alle snakket om skulle komme. Åt noen kongler i ren desperasjon der jeg satt og venta på at hun dama skulle prate ferdig..


Men så tok det seg opp! Han mannen var mye flinkere til å tale enn hun dama, for han sa: "NÅ ER DET GRATIS IS OG BRUS TIL ALLE BARNA" Heldigvis fikk pappa det med seg så jeg, han og Isa kom først i køen. Jeg fikk egen is! Og kake! Faktisk også resten av Eir sin kake.



Så var det leker. Isa drev og slo en spiker i en planke. Tenkte litt på å prøve det jeg også, men så så jeg ballbingen. Den var gjort om til traktorbane. Så Isa fikk bare spikre, hun vant foressten noen såpebobler..


Dro med meg mamma til ballbingen. Der var det jo sykler og traktorer. Mamma er så rar. Hun gikk bort til denne her..


Men jeg mener, HALLO??? Denne her sto jo rett ved siden av..


Fjollete regler på den traktorbanen. En runde og så måtte man bytte. EN runde. Hva er det da? Akkurat fått rett tone på brrnrrnmrnrmr.. Mamma er jo livredd for å ikke følge sånne regler så jeg måtte hente pappa. Da hadde jo selvfølgelig noen andre tatt den grønne traktoren, men fikk kapret en grå. Heldigvis var det onkelen til mamma som var sjefen der. Han vet tydeligvis hva som skjer dersom du terger på deg en illsint nordlending på traktortur så pappa og jeg kjørte runde etter runde etter runde. Det var altså så gøy. Pappa har IKKE særlig respekt for illsinte nordlendinger på traktortur, så altfor tidlig måtte jeg forlate den banen...



Men fant Eir og Isa i sånn ballongkø, så jeg var ikke sur så veldig lenge..


Så dro vi hjem til oldemor og spiste kaker. Likte 17.mai bedre og bedre. Mamma prøvde å presse i meg ei pølse, men jeg mener, det var KAKER der. Burde ikke være nødvendig å stave det heller..



Så dro vi tilbake til Sverige. Og party on sier jeg! Sov jo i bilen hele turen. Den ble jo litt lengre enn nødvendig da siden pappa kom på at han hadde glemt finskoene sine hos oldemor og vi måtte snu og hente dem. Så når vi endelig kom til Charlottenberg var jeg klar som et egg. Pysjparty på glassverandaen til onkel Sune var bare så trivelig. Jeg sto for store deler av underholdningen om jeg må si det selv. De voksne var litt sløve. Men fikk nå dratt igang litt musikk.. Hoppet i noen møbler, klatret litt på bordet, gynga på den lekegynga og prøvde i det hele tatt å få opp tempoet hos resten av gjengen.


Så bestilte vi pizza og satt ute og spiste. Klokka ble bare mer og mer og mamma og pappa hadde helt glemt at jeg egentlig skulle legge meg. Hva gir du meg? Fikk ned 2 hele pizzastykker, må si det smakte riktig bra også. Svensk pizza med bernaise, fins det bedre kveldsmat? Har fått dreisen på å rope "meir!!" mellom hver tygge slik at mamma sitter klar med neste..


Når mamma begynte å snakke om legging sprang jeg, Eir og Isa rundt på plenen i ring og hylte alt vi orket. PARTY!!!!!! Den eventyrjuicen må jeg bare få tatt med hjem til norge..



Så om dere kjører forbi Charlottenberg og hører noen ville ul så er det antakelig meg, for det er fortsatt 17. Mai i ca tre minutter....

Gratulerer med dagen folkens, håper dere koste dere dere og..

8 kommentarer:

  1. Heia Yme høres ut som du har styra dagen ja. Det er bra.

    SvarSlett
  2. Høres ut som du har hatt en fin 17.mai feiring Yme:) Den pizzaen kan du forresten ta med deg hjem til tante ;) Hils alle.

    SvarSlett
  3. Vogna til oldemor må være tidenes - knallbra!!
    Og mamma; elsker de to siste bildene av barna:)

    Fin pinsehelg til dere og lykke til i morgen:)
    Klem
    Hanne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, fornøyd med de bildene selv. Øyeblikk man bare må huske.. :) Rullator ruler!!

      Slett
  4. Flott beskrivelse og herlige bilder!! En fornøyelse å lese om Ymes feiring!

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Hyggelig som alltid med dine kommentarer Astrid..

      Slett