søndag 23. juni 2013

Takk og lov for pappa!!

Hallais!!

Mamma sliter for tiden. Tydeligvis så er det litt vanskelig å være sånn guttemamma. Stakkars mamma. Hun er jo brukbar til noe da. På natta for eksempel. Da er hun jo grei å ha. Og hvis man slår seg. Og så synger hun jo "litt" bedre enn pappa. I allefall kan hun teksten og så kan hun mange flere sanger. Men sånn ellers.. Hun burde lære litt av pappa synes jeg. Han klarer å være guttepappa helt uten problemer han.

Når det kommer til leking for eksempel. Det er jo helt innlysende at biler ikke sier brum, brum. De har jo ikke akkurat en bjørn i motoren heller da. Mamma sitter der og uansett om hun har en Hummer, en traktor eller en Peugeot i handa så lager hun helt lik lyd. Brum, brum, brum... HÅPLØST!!! Pappa er så mye flinkere! Det er jo rimelig stor forskjell på lyden på en traktor og en Peugeot!!! Jeg klarer det jo selv, da burde hun klare det..

Mamma kan finne på å foreslå at man skal dra på kjøpesenter for å se på en diger DORA-dukke som er der. Eller en sånn ballongklovn. Det siste er jo det verste. Livsfarlige typer. Diger rød nese, helt hvit i ansiktet. Blir jo livredd!! Og den der dansende apekatten i Danmark. Mamma og Eir og Isa var jo helt ville. Jenter!! Men pappa. Han har vel de mest fantastiske forslag. "Skal vi dra å se på åpningen av MEKK-butikken? Det skal være en dragracecar der" Det er utflukten sin det!! Og gjett om den bilen laget lyd. Til mammas forsvar sa den nesten brum, brum, men for et BRUM!!!! Og i den butikken var det morsomme ting! Som jekkestropper. Man kan aldri få for mange jekkestropper sier pappa. Ønsker meg sånne til jul tror jeg.




Pappa har forstått det der med mat også. Man må jo ha litt sukker når man skal bli stor og tøff gutt. Pappa sier at litt potetgull før middag bare skjerper appetitten. Han er SÅ klok den pappaen min altså! Og kake har han virkelig vett på. Litt sånn kake til kaffen, evt juicen må man jo ha. Litt merkelig at pappa ikke forstår at jeg må ha de tre flaskene om natta, der er mamma mer oppegående igjen, men pappa kan jo ikke forstå alt han heller stakkar.


Mamma er så håpløst jentete. I dag for eksempel. Når den der mordermusa kom på besøk. Mamma og mormor sto der og syntes den var SÅÅÅÅÅÅÅÅ søt. Eir og Isa hadde sikkert også stått der og syntes det hadde de vært her. Nei da er det bedre med pappa som syntes den mordermusa hørte hjemme i skogen. Livsfarlig var den. Hadde sikkert kommet til å spist både oss og huset. Mamma og mormor hadde jo ikke tenkt å jage den. Jeg brukte mørkestemmen min og ropte "muuuuuuuus, muuuuuuus, bort! bort!!" og viftet med armene alt jeg kunne. Den forsvant når pappa og morfar kom. Heldigvis!!



Så har vi shopping. Stakkars mamma. Tror vist jeg er ei jente. Drar meg med inn på parfymeri for å kjøpe sminkesett til Eir! HALLOOOOOOO!!! Takk og lov reddet pappa meg. Det er da helt klart at å stå i hallen der å se på den mannen som kjørte fjernstyrt helikopter er MYE morsommere. Eller å leke sisten blant de søylene. Og inne på Cubus. Aner rett og slett ikke hva jeg skulle gjort uten pappa. Når mamma sto der og tok helt av over et par lyseblå nikkers med striper. Jeg gjentar, LYSEBLÅ NICKERS MED STRIPER og sa at "Yme kommer jo til å bli sååååååå søt i disse" Hadde nektet å gå ut av badet på morgenen med de greiene der!! Heldigvis hevet pappa øyenbrynene og bare så på mamma og så fikk jeg disse her i stedet!! Snakk om redning! Åhh, jeg er så glad i pappa altså!!


Pappa har kjøpt ball til meg. Og han kan sparke fotball!! Mamma mener vi skal sitte å trille frem og tilbake.. Hva i all verden er vitsen med det da? Man skal jo sparke en ball! Til nød kaste den. Og nå jeg skulle vise hvor flink jeg var til å kaste så drev mamma å tok bilder av krøllene i nakken min.. Jeg gir opp altså. Pappa tok da i det minste bilde av ballen..






Men her om dagen. Pappa er bare min største helt altså. Vi var på lekebutikk. Mamma drev og så på Lego Friends og dukker og gud vet hva vi ikke så på at kjedelige greier. Lekekjøkken, barbiedukker, my little ponny og enda mindre my littelest ponny og sånne mikro Polly dukker og blæ, fres og spytt!!!  Det var så jeg holdt på å bite meg fast i ei dukkevogn, den hadde da i det minste hjul. Jeg fikk strakt ut armene da mamma hastet forbi et stativ med lastebiler, men tror dere ikke hun la den tilbake....


"Kanskje vi skal kjøpe et puslespill til Yme, eller byggeklosser.." DJIIIIIZZZZZZZZES sier jeg.. Det var hyllemeter med hyllemeter med biler der jo!! "Han begynner jo å få så mange biler, han kan jo leke med noe annet enn biler også" HALLOO????????? Leke med annet en biler. Hva er vitsen med det da? Jeg mener, det er biler vi snakker om. Biler er jo ikke bare biler, det er lastebiler, det er traktorer, det er busser, jeg mangler forresten en buss når jeg tenker meg om, det er biler i forskjellige farger, det er biler i forskjellige størrelser. Fire hjul, åtte hjul, to hjul. Er ikke dette variasjon så vet ikke jeg.

Heldigvis var pappa der. Han gadd ikke å svare mamma på et så dumt spørsmål en gang. Og jeg sier det bare igjen: pappa er helten min altså!!! Det blir lite blogging fremover forresten. Må trene litt på å styre, og så må jeg få trimma motor'n slik at jeg oppnår maxfart på minst 6 kilometer i timen!! Og så må jeg en tur til Sverige å kjøpe skinnklær for det er litt bedre når jeg tipper.. Jada, jeg har hjelm, men ville ikke ødelegge sveisen på bildene...







18 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det er i allefall veldig annerledes enn å være bare jentemamma... men det går seg til... :)

      Slett
  2. Det er godt det står en pappa bak som kan ta over styringa når mamma mister gangsynet;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant. Er ikke lett dette her, å vri hodet fra å være jentemamma og babymamma til å være guttemamma til en gutt med utpregede gutteinteresser..

      Slett
  3. lille tøffen tøffensen ^_^ det er godt man kan ha forskjellige foreldre. :) lillejenta her og eventuelle guttebabyer som kommer senere har en god blanding de også, selv om det er pappa som står på kjøkkenet 99% av tia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldig du da. her har jeg stort sett kjøkkentjenesten selv. Men slipper å legge mine hender på bilene da..

      Slett
  4. Flott pappa du har Yme!!! Heldige du, det er godt du har noen som forstår deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Henning tar ansvar for tiden. Imponerende å se ham slå til i barneklæravdelingen..

      Slett
  5. Akkurat sånn tror jeg de tenker. Veldig bra fortalt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Yme er en pratmaker og selv uten ord gjør han seg forstått så det er ikke så vanskelig å "lese" ham :) :)

      Slett
  6. Hahaha, jeg kjenner meg, pappaen, gutta boys, alle sammen, sånn igjen! Fantastisk skrevet :) Vi mangler forresten også buss. Og så burde visst babyen få sin egen traktor snart. Med rundballpresse på. Han ønsker seg det noe veldig, skjønner du. Han er jo snart fem måneder, så det er i grunn ikke så rart. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rundballpresse er helt klart et must. Her så vi på en traktor med tømmerhenger, men det blir neste år når vi ikke spiser alle smådelene....

      Slett
  7. Fantastisk fortalt:-)
    Da sønnen her var liten gikk det i biler og andre kjøretøy hele døgnet, og boka Året rundt på bondegården ble lest hevr kveld. Minst en gang.
    Det resulterte i et minneverdig øyeblikk i lekebutikk, hvor sønnen på tre år stod og vurderte en tilhenger - Mamma, jeg tipper dette er en bløygjødselspreder.

    Mammaen hadde fint lite å bidra med...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og hva er egentlig forskjellen på en bulldoser og en dumper???

      Slett
  8. Heisann!

    Jeg har jo tre gutter, og tipper jeg kommer til å få mye av det der opp gjennom årene...!

    Fin blogg du har! Jeg skal få deg inn på min "tar gjerne en kaffe hos"-liste :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg merker allerede at det krever et noe annet energinivå å være guttemamma så bøyer meg i støvet for tre gutter... Koselig at du liker bloggen min da, har nettopp funnet din og liker den veldig godt!!

      Slett
  9. Å Yme, gotta love him! ;)
    Jeg skjønner at jeg ikke helt vet hva jeg begir meg utpå, når jeg har gått med på å prøve på gutt som nr. 3.. (For Jack har nemlig satt seg inni dette med sykluser og gutte og jentesperm and such).. Jeg ser her at det kan være vanskelig å være guttemamma, men jeg skal jo gi det en sjanse da-for Jacks skyld! Og så hadde det jo vært litt fint med en mammadalt.. ikke bare to pappadalter!! Så får jeg gå inn her å lese om hvordan jeg skal gjøre det, om det skulle gå som planlagt! ;-P

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh sykluser og guttesæd som svømmer fort og greier, seriøse planer forstår jeg:) Hold deg for all del unna sjokolade, da får man tydeligvis bare jenter..
      Her trodde vi ikke vi kunne lage gutter. Eir og Isa var rimelig bestemt på at vi kunne gi babyen til naboen om det ble en gutt så på ultralyden var det et sjokk da jordmora sa at "dere må nok varsle naboen om at det kommer en baby til dem.." heldigvis ombestemte Eir og Isa seg, etter uker med gråt. :)

      Slett