onsdag 7. august 2013

Yme drar på havnedag på Nygård..

Hei.

For dere som bor eller har bodd på små steder er krangling og rivalisering mellom kretser og steder i kommunen et velkjent fenomen. Hvor mange gode ideer har ikke druknet i vannvittige lokaliseringsdebatter som varer i årtier, før man så glemmer hva det egentlig var man prøvde å lokalisere.
Mest gjør det seg gjeldende i år der det er kommunevalg. For gud forby at noen fra feil krets skal komme inn i kommunestyre. Nei da stemmer vi heller FRP selv om vi egentlig stemmer SV. Eller enda værre, partiet du egentlig stemmer på har jo en kandidat fra helt feil plass som ordførerkandidat. Da hiver man partitilhørigheten rett i søpla, det får være grenser hvor de fra nabobygda skal få egle seg inn..

Og sånne idrettshaller, kulturhus eller storstuer. Kjært barn har mange navn. Og vel så mange fiender. For man har altså slett ikke tenkt å sette sin fot innenfor de der veggene når de plasserte det DER! Og ingen skal få oss til å si at noe som arrangeres der er bra...

I Gildeskål som andre steder finnes dette fenomenet. I og med at jeg slett ikke trådte mine barnesko i kommunen har jeg mang en gang sagt ting som ikke falt i god jord da jeg ikke har den lokale krigskunnskapen som skal til. Derfor tenkte jeg å la et ubesudlet sinn, som uhindret av år med intriger skal få si hva han mener om Havnedagan på Nygårdsjøen.

HALLAIS!!!!!!

Yme her. Blitt lite blogging den siste tida. Starta i barnehage igjen etter ferien. Var SÅÅÅÅÅ bra. Mamma prøver å holde meg igjen i gangen der på morgenen for å gi hadetkos og sånn, men hvem har tid til det?? Sleng til meg matpakken å gå da mamma, jeg trenger ikke deg her!!! Skulle tro hun tok hintet når jeg vinker med begge hender, roper HADET, HADET, HADET!!!!!!!!!!! og klatrer opp på den nermeste barnehagevoksne, men hun kommer etter og skal absolutt klemme og kose. BLÆH!!

Vel, nå har vi sånn ferie igjen. I Lofoten. Så tenkte å ta igjen blogginga nå da. Men pappa har gått rundt med ei sånn antenne i hele dag og lett etter internettet. Glemte det visst hjemme. Han har bare funnet ca halvparten av det så alle bildene på internett bruker forferdelig lang tid på å komme frem til bloggen...

I allefall, i helga var vi på Havnedager på Nygårdsjøen! Gjett om det var moro da dere! Da mamma fortalte pappa at vi skulle dit så trodde jeg jo først at vi ikke kom oss avgårde. "På Nygård??" "Skal vi vase rundt på kaia på Nygård en hel dag?" "Må da gå an å finne på noe annet på Lørdag? Male huset for eksempel. Gå på kafe på Inndyr?"

Mamma mente at pappa burde ha et mer positivt og åpent sinn og utvide sine horisonter. Se litt av nrområdet og hva kommunen har å tilby av kultur.. Var så vidt det ikke ble husmaling altså, men heldigvis var mormor og morfar og gammeltante Olga og gammelonkel Sune på besøk og alle ville til Nygård så pappa måtte gi seg.

Når vi kom dit så forsvant Eir og Isa inn i ei diger oppblåsbar sklie! Den var så stor! Og fin! Men håpløse mormor mente jeg var alt for liten så jeg sto pent på sida og så på. Men neste år altså!!! Og gratis var det også. Helt gratis. Trengte ingen penger tenk. Det er jo veldig bra når det er noe som gjelder unger, for da slipper man å mase på foreldre eller mormor.

Ble litt lei av at Isa og Eir hadde det så moro så jeg rusla litt rundt. Og der, midt på plassen!!! O hildrande du!!! Det var bare så fantastisk. For det var den bilen fra den filmen på Ipaden til mamma. Den politibilen. Han der Pelle altså. Og politimann! Og en tyv! Og en skatt! Og skatten kunne man spise, det var sjokolade. Helt, helt fantastisk. Prøvde å kjøre Pelle, men man skal ha litt respekt for sånne politigreier så fant ut at det var best om mamma var med. I tilfelle vi ble taua inn altså, mamma prater tross alt litt bedre enn meg.



Hvis dere ser bak Pelle så ser dere køen til ballongklovnen. Nå synes jeg personlig at sånne ballongklovner er litt skumle, men ballongene var helt ok. Og helt gratis de også!! Jeg og tante sto i sånn kø ei stund, men så tok vi trikset fra "Alene hjemme 2" Jeg skapte meg helt vill og så fikk vi en av ballongene som var ferdig og så slapp vi å stå i kø. Fikk en marsboer. Mye tøffere enn de hjertene med pudler på som Eir og Isa fikk.

De hadde is der. Litt kjedelig å sitte i ro på en stol å spise is så jeg tusla litt rundt. Slo av en prat med ambulansefolka. De var der i tilfelle noen ble syke og sånn. VELDIG bra, men det kommer vi tilbake til.. De satt der og spiste lefse. Møsbrømlefse. Var en haug moed folk der som åt sånn lefse. Tror ikke de hadde fått med seg at det var grillmat der, men det var det altså. g som sagt is. Fikk en hel kroneis helt alene. Spiste opp hele og grisa bare littegrann. Senere spiste jeg pølse, jeg mener, hvem spiser vel sånn der lefse når det finnes pølser...



Så var Elias der. Redningsskøyta altså. man kunne kjøre med den. helt gratis det også. Men der var det laaaaaaaaaang kø. Gidder ikke stå i sånn kø jeg. Ikke pappa heller. Eir og Isa hadde mere lyst til å være i en sånn ball som de gikk inni og som var ute på vannet så de sprang avgårde dit.

Det var da det skjedde. Vi hørte et kjempehyl, skikkelig vræl altså og så kom Eir løpende tilbake. Isa ropte BLOD! BLOD! BLOD! Stakkars Eir!! Hun ramla på den betongen ned til den køen til den ballen og slo kneet sitt kjempemasse. Mamma tok henne med seg til ambulansen og et sånn telt som sivilforsvaret hadde. Tilsammen så klarte de å lappe Eir sammen igjen. Stakkars Eir, mamma trodde først at vi måtte sy, men det ble plaster i stedet.



Jeg og pappa gikk for å se på biler mens mamma og Isa drev og lappet Eir sammen hos sykefolka. Masse stilige biler. Sånne uten tak og greier. Og ei diger sag som kappet opp ved. Skikkelig bra at jeg og pappa kan tusle rundt litt sånn på egenhand. Ingen teite jenter som maser om ballonghjerter og smykkeskrin med steiner på. Var sånne boder der nemlig. med smykkeskrin med steiner på. Og smykker. En haug med smykker. Men jeg og pappa, vi vet å kose oss. BILER!!! Stakkars pappa så ikke den boden med snøscooter i. Han ble litt lei seg for det når mormor fortalte om den etterpå. Men han fikk med seg den gamle båten.. Og boden med alle bildene. Tupperwareboden gikk vi kjempefort forbi. Men mamma så den senere... heldig for meg det da, for de solgte leker der også så nå venter jeg på at det skal komme et fly til meg i posten.. Eller i hylla i barnehagen..



Da var det det virkelig kule kom!! Først trodde jeg jo at Eir virkelig hadde skadet seg, for oppe på himmelen, der kom SEA KINGEN!!!!!!!! Jeg mener, mamma har jo kontakter og Eir slo seg jo veldig.. men så var de der bare for å vise seg frem for meg. De fløy rett over hodet mitt og hang der i lufta og hengte ut en mann i tråd og heiste opp tre stykker fra havet. AHHHHH, jeg skal kjøre sånn helikopter når jeg blir stor altså. Det synes pappa også at jeg skal. Mamma er noe mer skeptisk, men det bryr jeg meg ikke så veldig mye om... Eir kom også og så på helikopteret. Hun klarte å gå på begge bena, så tror hun overlever..



Etter at det helikopteret var flydd sin vei så spiste vi. Pølse. Mamma spiste kotelett og pappa hamburger. Mamma vant, koteletten var best! Eventuelt så vant Isa for hu nfikk svele med masse sukker på..
Så dro vi hjem. Først kjøpte mormor masse reker av den båten på kaia der, så når vi kom hjem, og mamma fikk en ordentlig doktor, om man nå kan stole på svenske lisenser, til å se på kneet til Eir, spiste vi reker til kvelds. Det var godt, spiste en haug!

Håper de har sånn Havnedag neste år også. Skulle visst være fest der på kvelden, men noe boknafiskkarer og publiner. Men der fikk ikke unger lov å være med. Morfar hadde lyst til å dra, men de skulle stå opp klokka fem, så mormor sa at han ikke fikk lov. Pappa måtte innrømme at det ikke var så ille å være på Nygård en hel dag, mamma mente at det var bedre enn midtsommertreffet på Inndyr, men så langt strakk ikke pappa seg. Jeg syns det var toppers!! Terningkast 6!!

Nå holder mamma på å gå fra konseptene her, for dette blogginnlegget har tatt fire timer å lage, så mulig dere ikke hører noe fra oss før vi er hjemme igjen... Hvis dere ikke ser på Instagram da.. @casadidriksen er det vi heter. Der kan dere for eksempel se at mamma, pappa, Eir og Isa forlot meg hos bestemor for å dra på lavvotur... Til pass for dem så kom det så masse vind at stanga bøyde seg.....


3 kommentarer:

  1. Syns og det va bedre enn midtsommertreffet. Kosa mæ max hele dagen :-)

    SvarSlett
  2. Ja Yme mormor og morfar syns og det var bra.

    SvarSlett
  3. Så moro å lese om Yme!! :)
    Det høres ut som dere hadde en skikkelig flott dag!

    SvarSlett