søndag 22. september 2013

Yme's uke..

Hallais!!

Lenge siden sist gitt. Har vært ei ganske travel uke for min del. For mamma og pappa også for de jobber på skift.. Forrige helg så hadde pappa dagvakt. Så mamma var helt alene med oss ungene. Og hva gjorde vi? Joda, på lørdag så trasket vi milevis inn i skogen på jakt etter sånn der sopp! Mamma hadde til og med fått med seg ei venninne som var like soppgal og midt i skogen der forlot begge to oss. De satte oss fra seg med en pakke kjeks og ei vannflaske og så forsvant de inn under noen granbusker.. "Åååå se på den fine grønne fluesoppen da", "Dette er nok en riske, den har jo melkesaft" "Kan det være en steinsopp, eller en brunskrubb, nei vent jeg tror det er en rødskrubb" Heldigvis var Eir der og passet på meg og hun visste jo at mamma hadde lagt sjokolade der i sekken så vi overlevde..


Etter den turen dro vi på besøk til ei venninne fra barnehagen. SÅ trivelig! Hun kan lære meg å prate litt bedre og så kan jeg lære henne å klatre opp på stuebordet, klatre i tripptrappen, tegne på bordet i stedet for det kjedelige hvite arket, spise fire kjeks i løpet av fem minutter, slå klosser hardt, hardt i bordet og en hel del andre ting man bør kunne. Plutselig måtte vi dra fordi mamma var så svett..?? Synes hun kunne dusja før vi dro slik at vi kunne vært der litt lengre.

På søndag var vi i kirka. Kirka her er så morsom. Isa skulle få fireårsbok og det var høsttakkefest og søndagskole og de hadde en HOPPEMADRASS!!!!

Først skulle man sitte i de benkene....



Men han der presten er kul vet dere. For han forsto jo at det å sitte i en sånn benk er noe innmari kjedelig! Så da fikk alle ungene gå ut og gå inn igjen sammen med han. Mens de stakkars voksne fortsatt måtte være i de benkene. Holdt Eir i handa, men kunne sikkert gått helt selv altså..



Også var det ei dame der som fortalte eventyr. Han presten er jo sikkert lei av å holde preken hver gang, og hun dama var ei sånn som kunne snakke til unger så det var veldig alright det altså.


SÅ var det mat! Grønnsaksuppe. Kjempegod! Når jeg endelig fikk mamma til å forstå at jeg skulle spise den selv. Jeg mener, her er man i kirka i dressbukse, finskjorte og slips. Da skal man vel ikke sitte å bli matet som en annen baby heller. Greit nok det var kanskje litt dumt at den gulrotbiten glapp av skjea og fløy bak på hun dama som satt der, men hun sa jo at små gutter må få lære å spise selv. Og hun flytta seg jo når den skjea med suppesø og sånne kålbiter havna på jakka hennes... Men hun skulle jo sikkert vaske jakka si alikevel? Vi skifter jo klær hver dag, det gjør helt sikkert hun også!

Så var tiden endelig kommet for HOPPEMADRASSEN!!! En diger en. Masse unger! Litt vanskelig å presse seg inn i mellom alle de ungene, men de tok hintet når jeg kom. Litt dumt det krasjet og at jeg begynte å blø fra leppa, men hvem kan bry seg om sånt når det er en HOPPEMADRASS!!! Heia søndagsskolen altså!




Uka har gått fort. Vært i barnehagen. Er jo bare så moro i den barnehagen. Forstår bare ikke hvorfor mamma må være med inn. Hun kan vel gi meg den matboksen i døra og gå??

På Torsdag var vi forresten på barneidrett. Stilige saker. Prøvde litt forskjellig der. Sånn ribbevegg er jo moro da. Og så badminton!! Det var moro det!! Man tar ei sånn lita greie og en sånn stor dings og så slår man den greia med dingsen så hardt man kan. Litt dumt at mamma hadde hodet i veien for da fikk jeg ikke slå mer.. Fatter ikke hvorfor det skal gå ut over meg at hun ikke kan passe på hodet sitt?? Men fant baller! Masse baller. Så var litt sliten når jeg kom hjem!





På fredag dro jeg og Isa hjem fra Barnehagen. De var litt lite folk der så de lurte på om pappa kunne ha oss hjemme. Det ble jo pappa kjempeglad for. Tenk en hel dag sammen med meg og Isa! Vi dro til bestemor og bestefar og bestemor laget middag til oss for mamma hadde vakt og da er det ikke godt å vite når man kan få mat... Var litt trøtt så jeg tok en dupp i fanget til pappa når jeg sto opp fra vogna.. Og så bygget jeg og Isa hytte..



Litt håpløst når mamma har sånn vakt. Jeg mener, når pappa drar på jobb så drar han på jobb og så kommer han hjem når han er ferdig. Når mamma har vakt så drar hun og så kommer hun og så drar hun og så kommer hun. Man vet jo tilslutt ikke om hun drar eller om hun kommer og i allefall ikke om hun har mulighet til å lage middag! Og pappa stakkars, som bare kan koke risengrynsgrøt og svinesteakels han har jo ingen sjanse når mamma har tatt opp laksefilet den ene dagen og oksekjøtt til småsteik den andre dagen. Hva tror hun vi er? Kokker?? Så vi sitter nå der da. Og venter på mat. På lørdag spiste vi ikke før halv seks!! Var helt utsultet... Men veldig god laks! Og blomkålmos!

En ting er når pappa er hjemme, men så hadde han plutselig nattevakt samtidig og plutselig lå tante i senga til mamma når jeg våkna midt på natta for mamma var borte! Var jo ingen vits i å våkne da så jeg la meg ned og sov videre! Og så var mamma i senga si når jeg våkna på morgenen. Det var hun i morges også. Da sto vi opp. Men akkurat da jeg skulle få ny bleie, unnskyld beskrivende ord her men jeg hadde altså bæsj på ryggen så ringte en som het AMK. Jeg ropte så høyt jeg kunne at  HEY!!!! Mamma holder på med viktige ting her! Og det nytta. Mamma la på. Fikk ny bleie. Men skulle jo ha den gensern med biler, men mamma sa at man ikke kan ha på gensere fulle meg youghurt så hun skulle finne genseren med traktor. Men den var visst også skitten så det ble hvit t-skjorte.

Så dro mamma og jeg og pappa gjorde viktige ting. Han lærte meg å spille på iPad. Jeg har jo missforstått den der iPaden helt. Jeg trodde jo man skulle slå på den.. Det skulle man jo ikke. Man skal sette fingeren på og dra ting rundt på skjermen. Har sånn legospill der vi bygger figurer! Kjempemoro!


Når vi ikke spilte iPad gjorde vi andre viktige ting. Som å skru med skiftnøkkel.. Og kjøre ATV.


Og så kom mamma hjem så jeg fikk kveldsmat. Ja, vi fikk middag også altså. Oksesmåsteik. Spiste kvelds foran barnetv. Bare at det var skrekkfilm! Klarte ikke å se bort engang så skummelt var det. Det var sånn der Newton. Og vet dere hva de gjorde? De ødela en masse biler! Bare ødela dem helt! Knuste dem inni en diger maskin. Enn å gjøre sånn! Med biler! Glemte helt å spise polarbrødet mitt! Men fikk i meg pålegget da..




Ser man bort fra maten så er det best å være hjemme med pappa. Er liksom oss mot jentene om dere skjønner. I dag reddet pappa meg da mamma ikke så noe galt i at de skulle leke at jeg var kunden deres på SPA. Trenger jeg å si mer??

Vel, de har vist jobb neste uke også men da blir det bedre. Mormor kommer på tirsdag!! Halleluja sier jeg bare! Endelig noen som setter pris på å stå opp om morran!! Og i morgen kommer tante og redder meg for mamma har ikke gitt opp enda. Hun skal på sopptur med ei eller anna dame... Og pappa? Han skal på jobb.











4 kommentarer:

  1. En stram kar med finskjorte og slips der, Yme kjører stil ser jeg!
    Spa hørtes da utrolig fint ut, men det er kanskje fordi jeg er mamma jeg synes det?

    Måtte dere få ei god ny uke alle sammen,
    og takk til mammsen for at hun er med hos meg - lykke til;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yme kjører alltid stil! :) :) Synes han må veie opp for alle gutter som "pynter" seg i ren og ny joggebukse.. Det finnes penklær til gutter også. Og Yme er en kar som liker å vise seg fra sin beste side.. evt ikke helt da. Men klesmessig i allefall.. Dog er spa å tøye strikken for langt.. :)

      Slett
  2. For en nydelig gutt, og så så reflektert for sin unge alder ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, vi synes jo også han er særdeles nydelig :) :)

      Slett