mandag 2. desember 2013

Yme har fått nytt rom.

Hallais.

Mamma driver jo bare å legger ut sånne kjedelige innlegg for tiden. Om glassflasker og vaskemidler og snart vet jeg at hun har tenkt å lure på dere noen liksom kjempefine julegaver fra PLAN Norge. Joda, sikkert kjempefin hvis du er 90 år og har alt, men ikke så fin hvis du er meg! Men det der får mamma ta seg av. Jeg tenkte å fortelle dere om rommet mitt!!

Mamma og pappa har jo lenge holdt på med å vekke meg om natta. Umulig å sove når de kom trampende inn, snorket og greier. Så jeg har jo ventet og ventet på at de skulle flytte ut. Slik at jeg fikk det rommet i fred. Så der i oktober begynte endelig pappa å snekre. Tydeligvis så ble det alt for skummelt for mamma å pappa å flytte i kjelleren så pappa begynte å bygge nytt rom på loftet.

En lettvegg burde jo alle kunne sette opp på null komma niks. Vel, det har tatt sin tid kan jeg si dere..


Pappa har jo hatt hjelp av morfar da. Særlig når de skulle sette opp taklister. Og jeg kan herved advare alle som tenker å sette opp en lettvegg og taklister. Ikke velg taklister med noe som heter hulkil. For å si det slik så har jeg lært noen ord som jeg vel egentlig ikke skal kunne ennå. Morfar gikk opp og ned og opp og ned og opp og ned trappa. For mamma lot ikke pappa stå inne å sage de listene nemlig så morfar måtte gå opp og ned å måle og prøve mens pappa saget. Hjørner er visst ikke så enkelt med sånn hulkil. Ikke vinkler heller.
Jeg og mormor lurte veldig på hvorfor man ikke bare kunne måle rett med en gang og så sage og spikre de opp. Mormor spurte faktisk pappa og morfar om det. Mamma sto bak og viftet febrilsk på hender og hode mens hun sa det men mormor er kjempemodig så hun bare spurte dem faktisk! De ordene pappa og morfar sa da skal jeg sikkert ikke si noen gang. Kjempesure ble de. Mente at mamma og mormor kunne sette opp de listene hvis det var så lett. Så tok de kaffepause. Så jeg begynte å miste troen på at mamma og pappa skulle flytte inn på det rommet noen gang.

Jeg har jo syntes litt synd på dem da, for mens pappa snekret så var det et troll der og jeg regnet ikke med at det trollet ville flytte på seg selv om de la seg der. Trollet bodde inne i noe som pappa kalte kompressoren. Gjett om det trollet kunne brumme!! Og lage skytelyd! Livsfarlig troll!! Ikke snakk om at jeg gikk inn der. Slett ikke sikkert man kom ut igjen!

Endelig ble de listene ferdige da og det trollet flytta faktisk ut. Nå står det nede i gangen og det er jo ikke noe bedre. Må forbi det hver dag når jeg skal ut jo.

Men mamma og pappa fikk det veldig koselig på det rommet syntes jeg. Legobrannstasjon! Syntes jo det var mer enn bare litt urettferdig!! Tok den ene brannbilen og bar inn på mitt rom, men mamma kom etter og sa at den skulle bo inne på det nye. Håpløst! I tillegg stjal hun alle bøkene mine! Alle sammen.



Men det som virkelig fikk begeret til å renne over var når de satte inn de skuffene. For hvem er det som liker Vennebyen her i huset?? Er det pappa?? Nei det er det ikke tenk. Han bare klager over at Jumpi gnåler når han prater og at Kimmi høres helt forferdelig ut. Er det mamma?? Nei det er det heller ikke. Hun bare klager over at Ted løser alt med en bandasje og at de tar med seg dyr i Ambus og at en elefant ikke kan slurpe i seg ubegrensede mengder vann. Det er JEG!! Det er JEG som er Vennebyeksperten her i huset. Og så skulle de plutselig ha skuffer med Snorkus på! Snorkus!! Snorkus, min gode venn og trøst i endeløse timer på kafe og i butikker! Snorkus på pappas skuff!




HMPFR!! Gikk og henta senga mi jeg. Pappa hjalp meg å bære. Fikk forklart dem at dette faktisk var mitt rom, med brannstasjon og det hele. Mamma og pappa gav seg heldigvis fort og flytta inn på det kjedelige rommet de hadde fra før. Helt uten pynt og uten Snorkus. Stakkars dem sier jeg bare.





Men må si det var kjekt å bli kvitt dem. Pappa har satt inn lenestol for han regna med at de måtte sitte inne hos meg på natta. Hah!! Sov hele natta, helt til sju. Når jeg bare slapp den snorkinga til pappa så er det vel ingen sak å sove vel... Ok da, mamma satt der tre timer natt til torsdag, men det var bare fordi hun atter en gang ikke forsto at jeg var syk. Hva skal til sier jeg??? 40 i feber!! 40! Og jeg bare lå der og stirra i taket og orket ikke annet. Mens hun satt og småsov i stolen og lurte på hvorfor jeg ikke sovna... Prøvde å gi meg flaske, men orket jo ikke drikke. SÅ kjente hun endelig på panna mi!Mulig jeg må sende et nytt brev til fylkeslegen. Fatter ikke at hun har pasienter igjen på den lista si. Fikk komme inn til mamma og pappa og var så syk så syk. Har vært syk helt til nå. Men i går lå jeg på rommet mitt igjen. Sammen med Snorkus. Og sov helt til 6!Så sånt eget rom er akkurat så fint som jeg trodde. I allefall når trollet flytta ut og Snorkus flytta inn!



blogglisten_46d97f3e1db002a99b0dc35ad3fd511d

9 kommentarer:

  1. Ja det var veldig fint rom Yme. Gleder meg til jeg skal lese for deg der. Mormor.

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Gratulerer til Yme med nytt, fint rom :) Trekløveret i Bodø hvisker at han bare kan ønske seg hørselvern hos julenissen, for da blir trollet ikke så skummelt lenger :-D Og jeg gjenkjenner de febrilske armbevegelsene til mammaen, og sier bare at hulkil er fint i kataloger.... ;-) Bra du har blitt frisk igjen, Yme :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hørselvern er nok ikke dumt. Hadde nok aldri blitt hulkil om ikke resten av huset hadde slike og vi hadde rester :) i resten av huset er de forøvrig satt opp av snekkere.

      Slett
    2. Ipaden nekter å logge ut Henning ser det ut som.... Laila

      Slett
  3. He he he, Skjønneste Yme, veldig glad du fikk det nye rommet og koste meg virkelig med å lese om det:-)
    Fortsett med å sove godt på det flotte rommet:-)

    Ragnhild.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp,skal bare ødelegge den nye rutinen med en tur til Sverige først..

      Slett
  4. Oi oi oi! Dette var gutterommet sitt det!!
    Babyen min fikk også nytt rom i helga, dvs. hun har flytta ut fra vårt rom og til storesøsteren sin. Det ble litt tomt første natta, det synes nok kanskje mammaen din også.;). Men det er jo veldig kjekt da!! For både store og små.. i hvert fall når man blir vant med det! ;) Regner med at du er blitt frisk, og kooooser deg med Snorkus og gjengen, dag og natt! :D

    SvarSlett
  5. Leger er udugelig. 3-åringen måtte forklare legemammaen her en dag at hun hadde ikke feber i rompa, men i panna så det var ikke noe vits i å måle i rompa.

    SvarSlett