torsdag 30. januar 2014

Man spiser ikke vennene sine! Yme blir to år.

Hallais!!

Jeg har blitt to år folkens! To år, tenk på det. Og for et år dette siste har vært. Jeg har lært masse mer enn på det første. Jeg kan springe. Løper fra Isa så lett som bare det når jeg har tatt godteriet hennes. Og jeg kan prate. Ingen tvil om hva jeg liker best her i verden "Yme sett i sofaen å sjå TV!!" burde være forståelig for selv dansker. En hel setning! Eneste hele jeg klarer, men driver å øver på: "Yme vil ha godteri og sett i sofaen å sjå TV" Etter det tenker jeg at jeg ikke trenger flere setninger, da holder det lenge med enkeltord. Og så kan jeg forsyne meg selv med parmesanost når vi har pasta. Den raspa er ingen sak for en stor gutt på to år!

I allefall. Jeg forsto jo ikke helt at vi feira bursdag. Jeg trodde mer det var en eller annen gal, gal søndag. Mamma var syk. Hun stablet seg fra sofaen ut på kjøkkenet. Der satt hun på en stol og så på at pappa (stakkars pappa, han falt litt i respekt der, jeg må si det) kjevlet noe rød marsipan og knadde sammen sort og hvit til grå. Så begynte de å diskutere om jula var langt frem eller langt bak. Jeg gikk før jeg risikerte å se at han begynte å lage roser eller noe slikt. Baking er bare SÅ INNMARI KJEDELIG! Stakkars pappa.

Så tok jeg en lur og når jeg våkna så var det bare helt plutselig bursdag! Sånn ut av det blå. Pappa kom opp fra kjellern med verdens kuleste gave! Togbanebord! Så stilig! Med brannbil, politibil og ambulanse. Og bru, som man kan sette toget på og så WIIIIIII kjører det ned helt selv..





Mamma var jo helt ute og kjøre så hun sovna. Heldigvis kom tante Mette på besøk til bursdagen og mormor var der slik at jeg regnet med at det ble noe mat etterhvert. Så kom bestemor og bestefar og da fikk jeg flere gaver. Fra dem og fra tante og onkel og fra Eir og Isa og mormor og morfar. Bukse og pysjer og traktor med henger. Sa jeg at det var henger? Vet dere hva en henger er? Altså, den henger bak på traktorene og så kan man ha ting i den og så henger den på når traktoren kjører. En HENGER. Den henger på.. Henger dere med? HAHAHAHAAHHAHAH. Henger er bare best. Hengeren på traktoren var kjempestor! Nesten større enn traktoren. Den var så fin! Orange! En henger! Største og beste hengeren jeg har sett. Jeg liker hengere. Masse hengere. Hvis man bare har nok hengere trenger man nesten ikke bilen foran. Man kan putte ting oppi hengere! Ok, dere forstår kanskje at jeg er litt opphengt i hengere for tiden, men hvem kan unngå det da? Og så fikk jeg lastebil med gravemaskin. Gravemaskin!!! ÅHHHH, bursdager er fine saker.




Det ble mat. Pizza. Kjempegod pizza. Mamma var også våken og hun hadde kjøpt vennebytallerkener og servietter og kopper og de var så fine!!

Men så: gjett hvem som kom i bursdagen min da dere??? SNORKUS!!!!!! Min beste venn i verden! Snorkus. Fine, fine Snorkus. Han var litt mindre enn han ser ut på TV, men det var helt klart Snorkus! Og han spruta ild! Masse ild og røyk og greier! Og hadde lys med flamme som jeg fikk slukke, og jeg fikk hjelp fra Duplo-Elfie-elefanten og vi slokket den brannen masse ganger.






Men så ble jo de andre i det selskapet helt gale. De skulle spise Snorkus! MAN SPISER IKKE VENNENE SINE!!!!! Det får da være grenser. Skulle ikke tro de noen gang har lest Hakkebakkeskogen:
Den som vil ha bare kjøtt og spiser sine venner
Han blir så doven og så trøtt og får så stygge tenner

Bestemor hadde med noen kjempegode kanelboller. Man trengte slett ikke å spise Snorkus! Jeg klarte meg fint med bare kanelbolle jeg. Ikke snakk om at de klarte å lure inn noen del av Snorkus i meg nei!
Og akkurat som det sies i den sangen så kan de bare angre nå, for uten unntak: Mamma, pappa, Isa, Eir, Mormor, Tante Mette.......... jepp, de har ligget på sofaen siden søndag. Syke, svake, doven og trøtt.. Jepp, man spiser ikke vennene sine. Jeg har vært sprek som en fole og tennene mine fungerer perfekt også. De andre kan bare vente, de kommer nok til å miste sine, Eir har en løs allerede. Og det er passende straff, tenk å spise Snorkus! HMPFR!!!

Men bortsett fra at de spiste Snorkus så var det en fin bursdag, og heldigvis feiret vi den på søndag, for i går da jeg egentlig hadde bursdag var alle andre enn Isa og jeg så syke at det ikke hadde blitt noen feiring. Fikk krone i barnehagen da. Fin, grønn og et lastebilklistremerke med en pus på. Og så kokte mamma pasta og jeg fikk ta på parmesan selv og så fikk jeg se så masse på Snorkus på Ipaden som jeg bare ville hele ettermiddagen til det ble kveld. Satt i fanget på mamma og vi så på sammen. Så egentlig så var det en toppers feiring det også. Så om du ikke har blitt to år enda så kan du glede deg for det er veldig bra.

Men vi får snakkes senere folkens, for jeg har en henger jeg må kjøre litt med..



5 kommentarer:

  1. Ååå, grattis så mye med dagen, Yme! Jeg gleder meg syyykt til jeg blir to år! Jeg har jo ikke fått smake på NOE godt etter den derre bringebærsausen på julaften.
    Ellers så kan jeg fortelle at jeg har blitt kjempesyk! I tider som dette skulle jeg ønske mamma var kommuneoverlege, sånn som mamman din, så kanskje jeg kunne blitt bedre snart.
    De klager så fælt på at jeg ikke sov noe i natt, så da prøver jeg å gjøre alle til lags ved å sove hele dagen i stedet... Men tror du dem blir glade for det eller? Nei, bare bekymra tryner overalt. Nei, jeg får sove litt igjen. Kanskje det er litt bedre stemning neste gang jeg våkner!
    Slengsuss fra He.
    PS: Mamma sier at vi to skal bli sjærster når vi blir store! Hvor stor må man være da? To år? Hvor stor er du når jeg er to år? Har du sjærste kanskje du, du som er så stor allerede?

    SvarSlett
  2. Gratulerer med overstått! Du har bursdag dagen etter meg, du! Stor kult å være født i januar, sant? Jeg må få si at du er sjikkelig, sjikkelig heldig asså som fikk en så fin kake. Kunne aldri drømt om at mamma eller pappa skulle fått til noe slikt. Sjikkelig, sjikkelig heldig, ja... Skjønner jo godt at du ikke ville spise den! Bursdaghilsen fra Snute :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer så masse med overstått. Og for ei kake, kunne vi fått låne mamman og pappan din til litt kakebaking her også?

    SvarSlett
  4. Gratulerer på etterskudd til Yme (jeg har ikke hatt tid til så mye blogg-lesing siste uken...!). Snart har vi to toåringer her i huset også - jeg skal passe på å ikke servere dem noen av vennene deres :-) Fin dag til deg!

    SvarSlett

  5. Vào thời điểm này, khi mà sinh viên các trường đại học đã dần bước vào học kỳ mới. Việc trang bị cho mình các thiết bị học tập là vô cùng cần thiết. Trong khi đó không thể kể thiết bị để phục vụ cho việc học công nghệ thông tin như máy tính để bàn trọn bộ. Tuy nhiên, làm thế nào để có thể tìm được địa chỉ bán uy tín cũng như làm sao để biết được giá của máy tính để bàn ở thời điểm hiện tại là bao nhiêu thì không phải ai cũng có kinh nghiệm.
    Hiểu được băn khoăn này, bài viết hôm nay chúng tôi sẽ chia sẻ tới bạn cách tìm thông tin về giá máy tính để bàn. Nếu bạn đang dự định tìm mua thiết bị này cho mình hãy tham khảo thông tin ở bài viết dưới đây nhé
    https://www.ohay.tv/view/gia-cua-may-tinh-de-ban-o-thoi-diem-hien-tai-la-bao-nhieu/TROKX1Ald6

    SvarSlett